Spadestik til kompakt entreprise
Banedanmark tager hul på en af de mere komplicerede entrepriser ved højhastighedsjernbanen mellem København og Ringsted
Der er tale om en blot tre kilometer lang strækning mellem Avedøre og Brøndby med indtil flere udfordringer.
Der skal bygges en bro, så Brøndbyøstervej hæves over Holbækmotorvejen og den nye jernbane, graves en jernbanetunnel under motorvejen, bygges en passage gennem Vestvolden, inden banen skal føres under Motorring 3 og på en ny bro føres over Brøndbyvester Boulevard.
- Det er en meget spændende entreprise med masser af udfordringer og bygningsværker på et relativt koncentreret område. Nu er det slut med papirarbejdet. Nu skal vi i jorden, siger Jette Aagaard og hylder samarbejdet med det vindende konsortium bestående af Barslund og CG Jensen.
Trafikken omlægges
En af udfordringerne ved entreprisen er, at Holbækmotorvejen er en af landets mest trafikerede veje.
Den seks-sporede vej vil blive omlagt, mens der graves ud til den 260 meter lange og ni meter dybe tunnel, der skal bringe jernbanen fra den nordlige side af motorvejen til den sydlige. Forlægningen vil ske fra juli næste år og i 13 måneder frem.
Lykkens gang
Det er fjerde gang, at Barslund-CG Jensen konsortiet har været med i opløbet om en af de store kontrakter på København-Ringsted jernbanen.
- Fjerde gang var altså lykkens gang, siger Michael S. Larsen, adm. direktør i CG Jensen.
- Der er alle fire gange lagt liv og sjæl og et meget stort arbejde i at udarbejde tilbud, og hver gang har det været et inspirende samarbejde, hvor parterne har være fælles om at være gode til at lytte til hinanden. Hvis samarbejdet om udførelsen bliver tilnærmelsesvis sågodt, kan alle være tilfredse, siger han.
Opgavefordelingen mellem de to virksomheder i konsortiet er, at Barslund udfører jord, kloak og afvandingsarbejde, mens CG Jensen står for betonkonstruktionerne og spuns. Asfaltarbejdet i forbindelse med vejforlægningen udføres i underentreprise.
Assisterende projektchef Mads Kruuse fra Barslund forventer, at der vil blive beskæftiget omkring 10 personer hen over vinteren til jordarbejdet, mens beskæftigelse stiger til omkring 100 mand til foråret.
Kontrakten har en værdi af 363 mio. kroner.
Kontrakter inden nytår
Der er indtil videre fundet entreprenører til seks af de 13 entrepriser, som højhastighedsbanen er udbudt i.
Anlægschef Jette Aagard oplyser, at man regner med at have de fleste resterende kontrakter på plads inden nytår.
Den ny jernbane skal efter tidsplanen tages i brug om fem år og 19 dage.