Dansk havnebyggeri i Stockholm
Et joint venture dannet af Per Aarsleff A/S og E. Pihl & Søn A.S. skal udføre nye havnekonstruktioner i Värtahamnen i Stockholm
Kontrakten har en værdi på cirka en milliard danske kroner og skal udføres i løbet af de kommende cirka fire år.
-Et af Pihls hovedarbejdsområder er havneanlæg, og vi ser frem til at løse opgaven i Stockholm i samarbejde med Aarsleff, som vi har et mangeårigt og særdeles godt samarbejde med, udtaler direktør Kurt Carlsen, E. Pihl & Søn A.S.
Allerede i Sverige
Pihl arbejder i forvejen på flere store projekter i Sverige. I Stockholm gælder det p.t. en del af Stockholms nye Citybane, hvor Pihl i joint venture med Züblin anlægger tunnel under Söderstrømmen mellem Söder Mälarstrand og Riddarholmen. I Stockholm bygger Pihl desuden Årsta jernbanebro, ligesom selskabet netop har afleveret en motorvejstunnel, der er en del af infrastrukturprojektet Norra Länken i Stockholm.
Plads til byudvikling
Den nye Värtahamnen skal give plads til byudvikling af et gammelt havneområde i Stockholm Havn. Derfor skal færgedriften fra Stockholm og til landene i Østersø-området flyttes fra det gamle havneområde til den nye Värtahamnen.
Värtahamnen etableres i det nuværende havnebassin med fem nye færgelejer og moderne faciliteter, og når færgedriften er flyttet, skal det gamle havneområde omdannes til nyt byområde med kontorer, forretninger og boliger.
Havneprojektet omfatter primært anlæggelse af et nyt pælefunderet brodæk, herunder blandt andet installering af 35.000 m stålrørspæle og støbning af 45.000 kbm betonkonstruktioner. Det er planlagt at udføre de præfabrikerede betonelementer til brodækket på Aarsleffs faciliteter i Swinoujscie i Polen. Design og planlægning af arbejdet påbegyndes med det samme, og selve produktionen følger i løbet af sommeren 2013.
Dansk ingeniør med
Aarsleff og Pihl har valgt Cowi som samarbejdspartner til at udføre projekteringsarbejdet.
Bygherre er Exploateringskontoret og Stockholms Hamn AB.