Minister afviser problemer ved anlæg af omfartsvej
Vejarbejde med kalkstabilisering skal under arbejdsprocessen behandles med forsigtighed, og personlige værnemidler skal benyttes, understreger transportministeren
Partiets trafikpolitiske orfører Henning Hyllested er bekymret for, om der ved anlæg af omfartsvejen ved Nykøbing Falster anvendes miljøskadeligt kalk og cement til jordstabilisering.
Men ifølge transportminister Henrik Dam Kristensen (S) er der ingen grund til bekymring, selv om der forventes anvendt kalkstabilisering i forbindelse med Vejdirektoratets anlæg af Nykøbing Falster Omfartsvej.
- Såfremt det viser sig fordelagtigt, kan det ligeledes blive aktuelt at anvende cementstabilisering. Vejdirektoratet har oplyst, at kalk- og cementstabilisering er anerkendte anlægstekniske udførelsesmetoder, og at arbejderne naturligvis udføres i henhold til de gældende normer og standarder inden for fagområdet. Metoden er brugt i forbindelse med anlægsarbejderne for blandt andre motorvejsprojekterne Kliplev-Sønderborg og Ønslev-Sakskøbing, oplyser ministeren i et svar til Henning Hyllested.
Miljøgevinst
Vejdirektoratet oplyser desuden, at såvel kalk som cement er basisk og derfor ved en ikke korrekt håndtering kan udgøre en potentiel risiko, hvis det spredes til omgivelserne.
- Det skal derfor under arbejdsprocessen behandles med forsigtighed, og personlige værnemidler skal benyttes. Der er Vejdirektoratet naturligvis opmærsomme på. Når først kalken eller cementen er blandet i råjorden, udgør produkterne derimod ikke en miljørisiko. Nogle af fordelene ved at kalk- eller cementstabilisere jorden er således, at det gør det muligt at bruge lokale materialer, der ellers ville blive kasseret. Dermed reduceres både mængden af tilkørte råstoffer og mængden af udsætningsjord. Det giver en økonomisk og en miljømæssig gevinst, understreger Henrik Dam Kristensen.