23948sdkhjf

Tungt grej er kørt i stilling på baneudvidelse

Jernbanen mellem Roskilde og Holbæk undergår i øjeblikket en omfattende udvidelse og modernisering
Nordvestbanen, som er jernbanen, der strækker sig mellem Roskilde og Holbæk, gennemgår i øjeblikket en omfattende udbygning og sporfornyelse. Projektet, som bl.a. ledes af Aarsleff Rail for Banedanmark, blev påbegyndt i 2012 og forventes afsluttet i 2014.

Ifølge Nikolaj Lundberg, der er afdelingsingeniør og overordnet projektansvarlig hos Aarsleff Rail, er der tale om en solid opgradering af jernbanen.

- Jernbanen bliver både moderniseret og udvidet, hvilket betyder, at der anlægges et dobbeltspor på hele strækningen, samtidig med at togene fremover kan køre med op til 160 km/t. En udvidelse af den karakter har dog samtidig medført et fysisk behov for ombygning af i alt fire af stationerne, samt for at øge sikkerheden i forbindelse med hastighedsopgraderingen. Stationerne gøres derfor langt mere nutidige med hensyn til elevatorer, tekniske installationer osv., og de vil være fremtidssikret mange år frem. Derudover vil de nye perrontunneler resultere i en mere sikker krydsning af jernbanen, siger Nikolaj Lundberg.

Overgange fjernes

Stationernes ombygning betyder blandt andet at de eksisterende overgange over sporene bliver fjernet og erstattes af perrontunneler. Samtidig opføres der nye sporbunde, og der gennemføres enten en udbygning af de eksisterende perroner eller en etablering af nye. Sideløbende med opgraderingen af stationerne foretages der en renovering af vejunderføringer på begge stationer. To af stationerne blev færdiggjort i sommeren 2013, og de resterende to forventes at stå færdige i 2014.

Koordinering hele døgnet

Projektets materiel er leveret af G.S.V. Materieludlejning, og omfatter blandet andet skinnekørende gravemaskiner, dumpere og bomlifte til skinnekapsave.

Ifølge Nikolaj Lundberg har det stillet store krav til såvel fleksibilitet som samarbejdsevner at være leverandør af de op mod 50 maskiner, der varetager afgravningen af ca. 30.000 kubikmeter jord og gammel ballast.

- Rent geografisk er projektet meget begrænset og udgør cirka en km jernbane på begge stationer. Det betyder, at de mange samtidige aktiviteter kun kan lade sig gøre via en intens detailkoordinering, samt en stor fleksibilitet og samarbejdsvilje fra leverandørens side. Som vores faste samarbejdspartner har GSV heldigvis en rigtig god forståelse for den "døgnservice", som jernbanetekniske opgaver ofte kræver, forklarer Nikolaj Lundberg.

Det betyder blandt andet, at hvis en maskine i stykker, skal der kunne leveres en ny omgående, hvad enten det er weekend eller midt om natten
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094