23948sdkhjf

M for metro, mangfoldighed og mere vækst

Mere metro er ikke blot metro, men en løftestang for dels en hel bydel, dels for væksten i byen.

Lad os starte med metro. Lige nu afventer vi selvfølgelig de udfordringer, der er ved de metrolinjer, vi er i fuld gang med, og som jeg stadig håber, kan åbnes i 2018. Men for at tænke længere ud i fremtiden og sikre nye muligheder for metro skal vi allerede nu investere i et afgreningskammer mod det nye Sydhavn, det gamle Kgs. Enghave og Ny Ellebjerg. En linjeføring med op mod fem stationer.

Linjeføringen bliver et helt nyt bindeled til en bydel, der ellers lever lidt afsondret, hvad angår transport på skinner. Og dermed også afsondret fra resten af København.

Det er derfor netop en funktionel metro, jeg tror, vil kunne gavne vores sydlige del af København. Fra det grønne Tippen og Karens Minde til Ny Ellebjerg som et af hovedstadens største trafikknudepunkter eller ind til byen. Det vil give en ny slagkraft for bydelen, der på mange måder er omsluttet af sig selv. Øldrikkerne på Mozarts Plads til børnefamilierne i området ved Karens Minde og det nye Sydhavn.

Det vil give en bedre sammenhæng. Og sammenhæng er netop, hvad der skal til for ikke at dele denne del af København endnu mere op i det nye ved havnefronten og det gamle ved Mozarts Plads. Det moderne og det klassiske. De ressourcestærke og de ressourcesvage.

En metro vil netop binde lokalområdet sammen og sikre en mangfoldighed, der ellers blot vil leve adskilt i hver sin enklave.

Dertil kommer, at væksten også får gavn af en metro til Ny Ellebjerg i 2026. På det tidspunkt er vi oppe på 100.000 flere københavnere end i dag. Vi har forhåbentlig fået sat gang i væksten med flere virksomheder og flere i job.

I dag er udviklingen i gang med de større virksomheder, der ligger her og universitetet. Det betyder større trængsel, når flere mennesker skal frem og tilbage. Det vil være rigtig sundt for København, hvis Ny Ellebjerg bliver nyt trafikknudepunkt, hvor beboere og pendlerne kan komme hurtigt til og fra.

Derfor mener jeg, at en metro vil være en løftestang, der vil gøre en væsentlig positiv forskel for hele København, ikke kun for Sydhavn.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078