Motorvejsudvidelse til 600 mio.
Sydmotorvejen skal opgraderes, inden der bygges fast forbindelse til Femern
Det fremgår af den VVM-redegørelse, som Vejdirektoratet har udarbejdet, inden der efterfølgende kan udarbejdes en anlægslov.
Der er tale om en strækning på cirka 25 km, der er anlagt som firsporet motorvej uden nødspor. Hvis der ses bort fra opsætning af autoværn i midter- og yderrabatten samt opsætning af støjskærme ved Sakskøbing og Maribo, er der ikke sket betydelige ændringer siden åbningen i 1963.
Det hedder i VVM-redegørelsen, at der er foretaget en omfattende analyse af trafiksikkerheden på den eksisterende motorvej. Den viser, at flere end 70 procent af personskadeuheldene er eneuheld. Manglende nødspor og nødrabatter kan være medvirkende årsag til eneuheld, hvor bilister mister herredømmet over deres bil, når et hjulpar kommer ud i de bløde rabatter langs motorvejen.
Analysen viser samtidig, at uheldsfrekvensen for strækningen mellem Sakskøbing og Rødbyhavn er dobbelt så høj som gennemsnitligt for alle landets motorveje.
Vejdirektoratet peger ud fra en samlet vurdering på et forslag til opgradering, som betyder, at der anlægges nyt nødspor i vejens yderside og nødrabat i eksisterende midterrabat i begge vejsider - dog ikke under ni af de 10 broer, som føres over motorvejen. Desuden anbefales det, at der etableres et nyt afvandingssystem med regnvandsbassiner på hele strækningen, at ramper ved tilslutningsanlæg opgraderes, og at der bliver beplantning på hele strækningen.
Trafik fordobles
Den gennemsnitlige døgntrafik på strækningen mellem Sakskøbing og Rødbyhavn udgjorde i 2009 mellem 7.000 og 16.000 køretøjer. På baggrund af trafikprognosen for den faste forbindelse over Femern Bælt forventes det fordoblet til cirka 10.800 køretøjer i 2025. Tilsvarende forventes trafikken mellem Sakskøbing og Rødbyhavn at stige til mellem 12.000 og 24.000 køretøjer pr. døgn i 2025.
Ifølge VVM-redegørelsen kan strækningen ombygges på to år. Basisoverslaget for de samlede udgifter til projektering, arealerhvervelse og opgradering er opgjort til 467 mio. kr. Med tillæg af særlig reserve kommer den samlede bevilling op på 607 mio. kr. VVM-redegørelsen er i offentlig høring frem til 30. april. Vejdirektoratet afholder i øvrigt borgermøde om projektet 13. marts i Maribo.