Arbejdet på metroen risikerer stor konflikt
Der tages skridt til en omfattende arbejdskonflikt på metrobyggeriet for at stoppe løndumping
Baggrunden er, at det ikke er lykkedes for 3F at overenskomstdække en spansk virksomhed, der fra en dansk arbejdsplads leverer materialer til metrobyggeriet.
Der er tale om det spanskejede firma Union Engineering and Innovation aps, der fra en fabrik i Ølstykke i Nordsjælland leverer armeringsstål til anlægget af stations- og arbejdsskakte på Cityringen.
Det er 3Fs afdeling i Frederiksværk-Frederikssund, der siden marts forgæves har prøvet at overbevise det spanske firma om, at det skal tegne dansk overenskomst.
- Vores kontakt med virksomheden sker gennem dansk advokat, og på det seneste møde, hvor der også var repræsentanter for det spanske firma til stede, gik vi fra hinanden uden at blive enige, oplyser Jarnil Larsen, faglig sekretær i 3F-afdelingen.
Kan lamme byggeriet
På baggrund af de resultatløse forhandlinger har 3F nu anmodet LO om at etablere sympatikonflikt. Den skal varsles to gange og kan tidligst træde i kraft om knap en måned.
- Jeg har svært ved at tro, at Metroselskabet lader det komme så vidt, men hvis ikke virksomheden tegner overenskomst eller overlader arbejdet til en overenskomstdækket virksomhed, så er vi indstillet på at lamme metrobyggeriet, siger Jarnil Larsen.
En sympatikonflikt vil i givet fald omfatte det allerede overenskomstdækkede arbejde ved metrobyggeriet samt andre leverancer og ydelser til byggeriet.
- Så vidt tror jeg ikke det kommer, men det er åbenbart nødvendigt at true med det. Jeg tror, at virksomheden bliver overtalt til at tegne overenskomst eller at man alternativt flytter arbejdet ud af landet, siger den faglige sekretær.
Social dumping
Armeringsstålet produceres efter det oplyste i Spanien. På fabrikken i Ølstykke bliver stålstængerne svejset sammen, inden de transporteres til de enkelte byggepladser i København.
Jarnil Larsen oplyser, at han har fået et notat fra virksomhedens advokat, der fortæller, at de omkring 25 spanske og portugisiske arbejdere på fabrikken får cirka 85 kroner i timen.
- Vi har en dansk fabrik nogle få hundrede meter derfra, som er omfattet af overenskomst, og hvor de ansatte laver tilsvarende arbejde og får 130 kroner i timen og hvad det ellers indebærer at være på dansk overenskomst. Det understreger, at den spanske virksomhed forvrænger det danske arbejdsmarked og at der er tale om social dumping, siger Jarnil Larsen.
Licitationen - Byggeriets Dagblad har torsdag flere gange forsøgt at få en kommentar fra den spanske virksomheds danske advokat, Maria Fontanet fra Lead Advokater i København.
Det er det italienske konsortium Copenhagen Metro Team, der er totalentreprenør på Cityringen. Konsortiet er indmeldt i Dansk Byggeri. Det samme er de fleste af konsortiets underentreprenører.
Det er Metroselskabet med staten og Københavns og Frederiksberg kommuner som ejere, der er bygherre på det i alt 21 mia. kroner store projekt.