23948sdkhjf

Firmaer trækker sig fra stort vejudbud

Flere af de prækvalificerede til et funktionsudbud af vejene i Lyngby-Taarbæk Kommune har valgt at trække sig
Lyngby-Taarbæk Kommune oplever et par bump i vejen mod realiseringen af et funktionsudbud af kommunens veje, stier og pladser.

Flere af de virksomheder, der skulle afgive et endeligt tilbud på opgaven, har nemlig valgt at trække sig inden licitationen, der finder sted 12. marts.

For en sum på 150 mio. kroner skal en virksomhed stå for vedligeholdelse af asfaltbelægninger på 100 km veje samt stier og pladser i Lyngby-Taarbæk Kommune i en 15-årig periode.

Dermed følger Lyngby-Taarbæk Kommune Odense Kommunes eksempel med at udbyde vejvedligeholdelse i et byområde i et funktionsudbud. Det er samme rådgivningsvirksomhed, der vejledte Odense Kommune i forbindelse med det nu annullerede funktionsudbud, som vejleder Lyngby-Taarbæk Kommune - nemlig Niras.

Fem virksomheder er prækvalificeret til at afgive bud den 12. marts. Det drejer sig om NCC Roads, Colas Danmark, Pankas, Lemminkäinen samt et konsortium bestående af Munck Asfalt og Munck Forsyningsledninger.

Ifølge Licitationen - Byggeriets Dagblads oplysninger har mindst to af de i alt fem prækvalificerede virksomheder valgt at trække sig. Det bekræfter Lyngby-Taarbæk Kommune.

- Der er et par af de prækvalificerede, der har trukket sig, siger Bjarne H. Markussen, direktør i Lyngby-Taarbæk Kommune.

Hvilke virksomheder der har trukket sig, og hvad den bagvedliggende grund er, vil Bjarne H. Markussen ikke udtale sig om før efter licitationen. Han siger dog, at det ikke er på grund af det annullerede udbud i Odense Kommune, at virksomhederne har valgt at trække sig.

Om Odense-eksemplet vil påvirke Lyngby-Taarbæk Kommunes udbud, afviser Bjarne H. Markussen ikke:

- Jeg kan dog ikke garantere for, at det, der er sket i Odense, ikke giver efterdønninger i branchen og vil ende med at påvirke vores udbud. Jeg er spændt på at se, hvor mange tilbud vi får, når fristen for at afgive bud er udløbet.

Holder fast i indeks

Lyngby-Taarbæk Kommune har ligesom Odense Kommune valgt at anvende KL’s indeks for entreprenør- og håndværkerydelser.

- Selv om branchen ikke anerkender, at vi benytter KL’s indeks frem for asfaltindekset, har vi valgt at gøre det alligevel, da det vi med asfaltindekset ville få mindre og mindre asfalt for pengene i løbet af den 15-årige periode, siger Bjarne H. Markussen.

Problemet for kommunerne ved at benytte indekset for asfaltarbejder er, at det stiger betydeligt mere end KL’s indeks, som kommunernes driftsbudgetter som hovedregel bliver reguleret efter.

Tror fortsat på udbud

På trods af sagen i Odense tror Lyngby-Taarbæk Kommune fortsat på, at funktionsudbuddet kan lykkes:

- Vi tror på, at det godt kan lade sig gøre med vores vejstruktur. Vi har et godt og velbeskrevet vejnet, som burde være nemt at gå til for en virksomhed, siger Bjarne H. Markussen.

Seniorkonsulent i Niras, som er Lyngby-Taarbæk Kommunes rådgiver på funktionsudbuddet, vil ikke kommentere udbuddet i detaljer, da udbudsprocessen er i gang, men siger:

- Det er jo ikke en traditionel funktionskontrakt. Der er indarbejdet metoder til at tage hensyn til, hvis der opstår ændringer undervejs. Det kan man selvfølgelig se forskelligt på, men efter vores opfattelse, så vil det godt kunne lade sig gøre.

Licitationen - Byggeriets Dagblad har været i kontakt med flere af de prækvalificerede virksomheder, men ingen har ønsket at udtale sig, så længe udbudsprocessen er i gang.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109