Sikkert arbejdsmiljø og fri bevægelighed
Det er korrekt, at Konstruktørforeningen er positiv overfor princippet om delvis anerkendelse, fordi vi tror på at det kan nedbryde nogle af de barrierer, som forbyder danske bygningskonstruktører at arbejde med at lede og planlægge byggeri i andre lande i Europa, og som hæmmer dansk bygge-eksport. Kan vi ikke få fuld anerkendelse som konstruktører, kan vi ved hjælp af "delvis anerkendelse" måske få det på nogle af de områder, som dækkes af konstruktører i Danmark.
Vi har i Danmark tradition for efter aftale mellem arbejdsmarkedets parter at visse arbejdsmiljøproblemer løses bedst ved blandt andet at stille uddannelseskrav til personer, der udfører nogle bestemte opgaver. Det ønsker vi også, at EU- Kommissionen skal respektere denne danske måde at gøre tingene på.
Så vi er ikke imod at Danmark opstiller nogle uddannelseskrav, som kan virke som begrænsende for tilrejsende lønmodtagere, selvstændige og virksomheder, så længe det giver mening for vores sikkerhed og sundhed. Vi synes blot, at man skal passe på at de samme begrænsninger kan blive brugt mod os selv, når danske virksomheder ønsker at arbejde i eller eksportere til andre lande i Europa.
Konstruktørforeningen opfordrer derfor til at man, EU-Kommissionen inklusive, ser mere nuanceret på professioner: et krav om et relativt kort kursus i stilladsmontage, som alle kan tage uden øvrige forkundskaber, bør ikke betragtes som en unødig hindring for arbejdskraftens fri bevægelighed. Det samme gælder en lang række uddannelseskrav på arbejdsmiljøområdet.
Der er ikke nogen i Konstruktørforeningen, der ønsker at slække på sikkerheden i dansk eller europæisk byggeri. Men det er vigtigt, at vi har regler, som er lige for alle borgere. Hverken Danmark eller andre lande må kunne have regler, som bevidst eller ubevidst begrænser borgernes rettigheder, eller begrænser vores konkurrenceevne ved at afskære vore virksomheder fra at kunne ansætte den mest kompetente mand til jobbet, hvad enten hun er fra Litauen eller fra Danmark. Kvaliteten skal være i orden, de givne standarder og regler skal opfyldes og kontrolmyndighederne skal fungere. Så kan et sikkert arbejdsmiljø og fri bevægelighed godt eksistere sammen.