23948sdkhjf

Opråb fra Jens Vejmand: Nu er det nok!

En samlet vejbranche kræver indsats mod fartgalninge, der hensynsløst fræser forbi igangværende vejarbejder
En samlet vejbranche står bag en henvendelse til Folketinget for art få sat en stopper for de "fartgalninge", der kører alt for stærkt ved vejarbejder.

I henvendelsen, der er underskrevet af forhandlingssekretær Kim Lind Larsen fra 3F Byggegruppen, formand for Trafiksikkerhed & Vejservice Michael Stisen og administrerende direktør i Asfaltindustrien Anders Hundahl henvises der til en fartkontrol på Vestsjælland i slutningen af januar, hvor ikke færre end 220 bilister blev taget for at køre for stærkt ved vejarbejder.

43 fik klip i kørekortet, fem mistede det helt – de kørte fra 133 til 154 km/t. Senere har en anden og lignende fartkontrol givet et lignende resultat.

Lær af USA

- Derfor kræver vi handling fra politikerne om at stoppe vanviddet. Vi kræver mobil fartkontrol ved vejarbejder. Erfaringer med stærekasser fra andre lande viser, at det virker. Og vi har diskuteret muligheden i ti år. Nu må tiden være inde til at gøre noget. Vi kræver højere bøder i form af dobbelt op ved vejarbejder, som man har i USA. Det har bilisterne respekt for.

- Vi kræver, at sikkerhed ved vejarbejder indarbejdes som en del af helhedsplanen, når stat og kommuner reparerer vejene. Når sikkerhed kommer med i planlægningen fra start, bliver den bedre.

Vi ved godt, at antallet af ulykker og uheld på vejen generelt er faldende. Det manglede da også bare. Men vi ved også, at den oplevede utryghed blandt vejarbejdere er stor. Og det er især farten, der skaber utrygge og usikre arbejdsforhold, hedder det i skrivelsen til Folketinget.

Samtidig erkendes det, at det kan være irriterende for en bilist at skulle køre 50 km/t ved et vejarbejde, når der ikke er en vejarbejder i sigte.

Krav om handling nu

- Derfor er vi også indstillet på at øge brugen af fleksible skilte, så der eksempelvis er 50 km/t, når der arbejdes, og 80 km/t, når der ikke arbejdes. Men det kræver myndighedernes medvirken. Det er jo i sidste ende vejejeren, stat og kommune, der bestemmer. Men det haster. For det må ikke ske igen. Fart dræber. Derfor må fartgalningene stoppes – NU! Ikke flere ord – vi kræver handling, slutter brevet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.089