23948sdkhjf

Ingeniørmangel fortsætter

Det er småt med de synlige effekter, selv om stat, virksomheder og uddannelsesinstitutioner gør mere for at samarbejde om at uddanne flere ingeniører, siger Henrik Garver, direktør i FRI
Ingeniørmanglen forventes at blive mere udbredt, når en stigende andel af de ansatte ingeniører i kommuner og offentlige selskaber går på pension inden for de næste fem år.

Hertil kommer, at samfundsudviklingen betyder stigende efterspørgsel på ingeniører. Derfor gælder det om styrke kompetenceopbygning i samfundet, gennem fokus på uddannelse generelt, mener Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI).

- Det skal ikke mindst ske gennem en styrkelse af de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser, med det formål at ruste det danske samfund og danske virksomheder til en fremtid, hvor vi i stigende grad vil opleve en mangel på arbejdskraft generelt – og i særlig grad på højtuddannet arbejdskraft som ingeniører, siger Peter Hostrup Rasmussen, bestyrelsesformand i FRI.

Fælles indsats

Den 9. juli skrev han og FRIs adm. direktør Henrik Garver et brev til uddannelsesminister Morten Østergard, hvori de mindede ministeren om behovet for at øge antallet af nye kandidater indenfor blandt andet vandsektoren.

FRI havde på det tidspunkt – efter opfordring fra miljøminister Ida Auken (SF) - iværksat en undersøgelse af behovet for vandingeniører og udvidede den med det akutte og uopfyldte behov for blandt andet off-shore-, anlægsingeniører og jernbaneingeniører.

Undersøgelsen viser, at alene FRI-virksomhederne har en akut mangel på 164 medarbejdere inden for disse discipliner.

Endnu ikke effekt

Til det siger Henrik Garver, adm. direktør hos Foreningen af Rådgivende Ingeniører:

- Problemet er både akut og på langt sigt. Derfor har vi indgået dialog med virksomhederne og uddannelserne, blandt andet om forskellige efteruddannelsesforløb. Dansk Byggeri var også med på anlægsområdet, men problemet er, at det er småt med de synlige effekter lige nu. Der går jo altid nogle år, før vi får kandidaterne ud i den anden ende.

Henrik Garver påpeger, at der er mange ubesatte stillinger hos blandt andet jernbaneingeniører. Og det betyder, at nogle opgaver tager længere tid at løse, og for andres vedkommende bliver man nødt til at hente udlændinge ind til at løse opgaverne, i større grad end vi egentlig havde ønsket os.

Han mener, at de aktuelle problemer på det københavnske metrobyggeri, hvor en italiensk metroentreprenør, som omtalt i Licitationen i fredags, er blevet præsenteret for et kæmpekrav fra 3F, er et symptom på det problem, der også er kendt i rådgiverbranchen:

- Man trækker måske mere på udenlandsk arbejdskraft, end man ville gøre, hvis der havde været danskere nok at tage af, siger Henrik Garver.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079