Københavnsk metro bygges for timelønninger på 64 kroner
LO kritiserer regeringen for at tillade uorganiseret arbejdskraft hos det offentligt ejede Metro-selskab.
Og det på trods af at selskabet er offentligt ejet af primært Københavns Kommune og staten.
De fraværende overenskomster vækker undren og hård kritik fra flere sider af fagbevægelsen. Blandt andet fra Lizette Risgaard, der er næstformand i LO.
Hun mener, regeringen sender et forkert politisk signal, når den samtidigt siger, at man støtter op om den danske model, vil bekæmpe social dumping og bakker op om overenskomster.
- Så er det paradoksalt, at man ikke sørger for, at der er overenskomster i 100 procent offentligt ejede selskaber, siger Lizette Risgaard til Politiken.
Metroselskabet stiller i forbindelse med byggeriet af Metro Cityringen krav til underentreprenører om, at alle arbejdere er ansat på vilkår, der ikke er ringere end danske overenskomster.
Men Politiken beretter om udenlandske metroarbejdere, der ifølge 3F tjener ned til 64 kroner i timen og dermed er ansat på vilkår langt under danske standarder.
I Metroselskabets bestyrelse sidder den tidligere LO-formand Hans Jensen og tre folkevalgte, blandt andre SF'eren Klaus Mygind. For ham kommer de manglende overenskomster som et chok:
- Det overrasker mig og undrer mig meget, hvis der ikke er overenskomster. Vi har internt diskussioner om at undgå social dumping, og så regner jeg da med, at det helt basale er i orden, siger Klaus Mygind til Politiken.
Metroselskabets ledelse forklarer i en mail de manglende overenskomster med, at da den første metro skulle bygges, var der brug for specialiserede stillinger, som ikke nødvendigvis passede ind i de sædvanlige overenskomster.
- Finansministeriet udarbejdede en skabelon for ansættelseskontrakter, som Metroselskabet i dag fortsat følger, skriver kundedirektør Rebekka Nymark ifølge Politiken.
/ritzau/