Tegnestuer tøver med digitale værktøjer
Flere store arkitektvirksomheder designer fortsat med gammelkendte skitser. Men 3D-modellering vinder indpas, og fra årsskiftet trækker C.F. Møller 2D-stikket. Ikke et øjeblik for tidligt, mener BIM-arkitekt
Lidt overraskende kommer erfaringer fra Filippinerne nu de danske rådgivere til gode.
Thomas Graabæk, arkitekt hos BIM Equity A/S, der rådgiver om digitale løsninger, og en professor fra Ingeniørhøjskolen på Århus Universitet tog kort før sommerferien til Filippinerne for at besøge Aidea, der en 175 mand stor filippinsk tegnestue - og en af de første i verden, der for alvor tog BIM til sig.
- Aidea gik 100 procent BIM for otte år siden - og de har ikke været til at stoppe siden. Efter de første tre måneders indkøring, hvor alt var kaos, er de nu langt mere produktive end før. Nu arbejder de for nogle af verdens største entreprenører såsom Japanske Obayashi Corp. og Kajima Corp, siger Thomas Graabæk til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Traditionelle
- Allerede i 2006 begyndte diverse bygherrer at efterlyse det overblik, som de digitale modeller kan give. Men kun en meget lille del af branchen er i gang. En kæmpe hale i byggebranchen er der slet ikke endnu: Branchen mener, at der ikke er efterspørgsel, bortset fra de helt store hospitals- og kulturbyggerier. Og en håndfuld ambitiøse private. Men lige derunder efterlyser den gængse bygherre fortsat 2D-tegninger, siger Thomas Graabæk.
Er det af hensyn til underleverandører og håndværkere?
- Byggeri er så komplekst, at ingen har lyst til komplicere det yderligere. Og det, der bliver leveret, er fejlbehæftet og problemfyldt gennem hele processen. Derfor er digitale mangellister faktisk efterspurgt. Men det ville jo være utænkeligt med biler: Forestil dig, at at leverandøren siger: Vi ved godt, at bilen er leveret med masser af fejl, og du kan bare skrive dem ned her, efterhånden som du finder dem!" Og det er det, man kan komme ud af, hvis man laver en prototype af byggeriet digitalt. På den måde kan man komme af med mange af de fejl, som i dag er alment accepterede - og det betyder, at der er enorme besparelser, siger Thomas Graabæk.
Men kan det dokumenteres? Og hvornår er investeringen tjent hjem?
- Vores studiebesøg til Filippinerne er et eksempel på, at man kan opbygge simple systemer, så man ikke spænder ben for sig selv. Og der er eksempler på, at driftsgevinsterne hurtigt viser sig, siger Thomas Graabæk, der nu har varmet op til sin kritik af de danske tegnestuer.
- Der mangler fokus på forretningsmodellen. De prioriterer kunst og kreativitet, og det skal de også, for deres kompetencer er design. Men resten bliver skubbet til side. Og jeg ser ikke de to ting som modstridende. At få styr på forretningsmodellen giver dig bedre mulighed for at lave design, siger Thomas Graabæk, der fremhæver en svensk undersøgelse blandt de arkitektvirksomheder, der er gået over til BIM.
- Den viste, at de bruger 14 procent mere tid på kreativitet og skitserende. For BIM er faktisk det eneste system, der kan løse alle processerne i et byggeri.
Mangler interessen på de danske tegnestuer?
- Ja, selv om man tager fat i de helt store tegnestuer, de måske fire største, står det klart, at selv om de siger, at de arbejder digitalt, så viser det sig, at for eksempel skitseringsdelen ikke kører med BIM. De begynder med 2D, og så laver de en model til at danne sig et overblik over 3Den, derefter laver de en model til bæredygtighedsanalyser og en model til visualisering. Ofte kommer de op på måske fire modeller og en 2D-tegning. Og argumentet lyder ofte, at de mest kreative konkurrencearkitekter i de mest designorienterede virksomheder aldrig vil kunne lære at bruge 3D-modeller!
Er der lydhørhed for forandring?
- Når jeg presser dem, siger de prøv at komme tilbage om fem år".
Trækker 2D-stikket
Det er imidlertid ikke tilfældet hos C.F. Møller, hvor arkitekt og partner Mads Mandrup kan fortælle, at man fra årsskiftet trækker 2D-stikket og derefter udelukkende vil arbejde med BIM og 3D.
- Udfasningen er i gang.Dels er vi forpligtet til at indføre det over for offentlige kunder, dels har vi valgt at tilgodese de private. Derfor udfaser vi samtlige 2D-platforme og går over til 3D. Vi har intensiveret efteruddannelser, og mange af vores kreative folk, der har arbejdet med 2D-skitsering i mange år, er kommet rigtig godt efter det, siger Mads Mandrup til Licitationen.
Han fortæller, at den ikke helt billige omstilling, ikke mindst på software- og hardwaresiden, har kostet virksomheden tidsmæssigt og økonomisk.
- I forhold til sagerne er det vigtigt ikke at miste produktivitet. Derfor efteruddannes folk løbende ud fra de enkelte sagers forløb. Men enten gør man det eller også gør man det ikke. Og allerede nu har vi gode erfaringer med for eksempel et havneprojekt i Aarhus, som med stor succes er blevet til i Revit og 3D, og som har vist stor fleksibilitet, både i forhold til det, vi skal vise hinanden internt og demonstrere for kunderne, siger Mads Mandrup, der dog mener, at transformationen kan blive tung i forhold til antal megabytes. Det stiller store krav til hardware og vi taler dobbelt op på powerdelen. Så opgraderingen af maskinparken bliver kompleks og tung, siger Mads Mandrup.
Også partner Kim Herforth Nielsen fra 3XN, kan berolige Thomas Graabæk med, at tegnestuen, der blandt andet er kendt for Den Blå Planet og Hotel Bella Sky, fuldt og helt er gået over til 3D-projektering.
- Vi arbejder med BIM på alle områder nu. Det giver stor fleksibilitet i alle planlæggende faser, siger han til Licitationen.