Hver 20. på Femern bliver lærling
Femern A/S ønsker, at fem procent af de timelønnede på den faste forbindelse skal være lærlinge
Det er ambitionen hos Femern A/S, den faste forbindelses bygherre.
Femern A/S forventer at kunne stille krav til entreprenørerne om, at andelen af lærlinge i forbindelse med Femern Bælt vil blive op til fem procent af de timelønnede i projektet inden for relevante fagområder, og at det kan gøres inden for EU-retten.
Det fremgår af et svar fra transportminister Henrik Dam Kristensen (S) til Folketingets Transportudvalg.
Af en redegørelse fra Femern A/S til ministeren fremgår, at bygherren i øjeblikket arbejder på en model for, hvordan et krav om praktikpladser kan skrives ind i udbudsmaterialet.
Dermed sætter Femern A/S for første gang tal på sine forventninger til antallet af lærepladser ved projektet.
Det fremgår også af redegørelsen, at som følge af projektets størrelse og grænseoverskridende karakter samt det forhold, at de bydende entreprenører vil have en stor grad af frihed til selv at definere arbejdsmetoder, er det en kompliceret opgave.
Det er ikke mindst afgørende, at udformningen ikke kolliderer med EU-retten.
Det følger af EU-retten, at der ikke må opstilles krav, der direkte eller indirekte kan indebære forskelsbehandling på baggrund af virksomhedernes eller arbejdskraftens nationalitet. Det følger endvidere af EU-retten, at kravet om praktikpladser skal være både relevant og proportionelt i forhold til opgaven", fremgår det af Femern A/S redegørelse.
500 lærlingeårsværk
Femern oplyser, at kravet til andelen af elever skal være på et rimeligt niveau, ligesom kravet alene stilles i forhold til relevante stillingskategorier.
Bygherren forventer, at det er muligt at udforme en model, så andelen af lærlinge bliver på op til fem procent af de timelønnede inden for relevante fagområder.
Det er vanskeligt på forhånd entydigt at vurdere det konkrete antal elever, som vil blive beskæftiget på projektet. Det skyldes, at antallet af elever i vid udstrækning vil afhænge af entreprenørens organisering af arbejdet og sammensætning af arbejdsstyrken. Et skøn på baggrund af Femern A/S" nuværende viden er, at der med det skitserede krav på op til fem procent vil kunne skabes beskæftigelse op til i alt 500 elevårsværk i anlægsperioden som helhed. Det skal understreges, at eleverne vil kunne komme fra hele EU, og at der derfor ikke er nogen garanti for, at eleverne vil være danske", hedder det i bygherrens redegørelse til transportministeren.
En samfundsopgave
Ministeren er også blevet spurgt om antallet af praktikpladser, hvis Femern benytter den model, som Københavns Kommune anvender. Hertil svarer han, at det ikke er muligt at vurdere det.
På et pressemøde fornylig i forbindelse med igangsætning af prækvalifikationen kaldte direktør Claus Baunkjær det for naturligt, at Femern A/S også stiller krav om beskæftigelse af lærlinge.
- Det er naturligt, at vi er med til at løfte den samfundsopgave det er at være med til at uddanne. Vi vil være en god samfundsborger, sagde han ved den anledning, hvor man ikke nærmere ønskede at præcisere, hvorledes man forestiller sig at kravene skal formuleres.
Femern A/S oplyser, at man vil i de kommende måneder arbejde videre med at konkretisere modellen, hvor der blandt andet foretages en ekstern juridisk vurdering. Der vil også være fortsatte drøftelser med arbejdsmarkedets parter.
Kravene skal være klar inden de egentlig udbud går i gang midt i 2013.