23948sdkhjf

Analytiker: Konkurrencen om flykunderne skærpes

SAS flyver overskud hjem, men konkurrencen bliver større til næste år. SAS vil dog bestå, mener analytiker.
SAS kommer med det første overskud siden 2007 - alligevel er investorerne skuffede. De sender aktien ned fra morgenstunden på børsen i København. En SAS-aktie ligger til et fald på 5,96 procent og en pris på lidt over 14 kroner.

Årsagen til, at regnskabet skuffer trods overskud, er, at resultatet er ikke er helt så godt, som analytikerne havde forventet.

- Det er selvfølgelig et stort skridt frem for SAS, at man kan vise sorte tal på bundlinjen. Men der ligger jo også et element af, at nu bliver konkurrencen hårdere, siger Jacob Pedersen, senioranalytiker i Sydbank, til Ritzau.

- SAS har været hjulpet af, at konkurrencen i det europæiske luftrum har været noget mere nådig, end det vi har set meget, meget længe. Men det er altså vendt nu med pres på billetpriser, belægning, og på væksten. Så man går ind i et sværere år, siger han.

Det er stadig de høje omkostninger, der er tornen i øjet hos SAS. Allerede i 2012/13 har en ambitiøs spareplan givet en positiv effekt på over 1,2 milliarder kroner. Og det vil den også have i det regnskabsår, som SAS har taget hul på.

- Men her bliver SAS mødt af modvind fra lavere billetpriser, og at det bliver sværere at fylde flyene op. Det piller en væsentlig del af den positive effekt, der ligger i besparelsesplanen, væk, vurderer Jacob Pedersen.

Sydbanks senioranalytiker mener, at SAS kan få vanskeligt ved at leve op til de målsætninger, som man har sat sig, hvis luftfartsmarkedet bliver ved med at være ekstremt presset, og konkurrencen bliver mere intensiv.

- Men selskabet gør de rigtige ting. Det er de rigtige håndtag, man drejer på. Men man bliver også nødt til at anerkende, at man arbejder i en industri, hvor det er ekstremt svært at tjene penge, siger Jacob Pedersen.

- Man er ikke færdig med at lave organisationsændringer, men jeg kan ikke forestille mig, at vi kommer i nærheden af de gigantiske spareplaner, vi har set. Og jeg er ikke i tvivl om, at SAS - også selv hvis det bliver opkøbt - vil fortsætte som brand, siger analytikeren.

/ritzau/
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093