23948sdkhjf

Finanslov bringer ny metro i fare

Ingen penge på finansloven til at sætte gang i Sydhavnsmetroen, men statslig støtte til letbanen i Odense
Udbygningen af det københavnske metrosystem med en linje fra centrum gennem Sydhavnen til Ny Ellebjerg Station er bragt i fare.

Regeringen har i sin finanslovsaftale med Venstre og De Konservative overraskende ikke fundet penge til at forberede arbejdet med Sydhavnsmetroen.

Det ærgrer overborgmester Frank Jensen (S).

Når der er tale om en hastesag skyldes det, at et afgreningskammer fra Cityringen til Sydhavnslinjen bør etableres, når tunnelboremaskinerne alligevel er i gang med Cityringen.

Københavns Kommune har i budgettet for 2014 afsat 200 mio. kroner til afgreningskammeret og havde forventet, at staten ved finanslovsforhandlingerne ville finde et tilsvarende beløb.

- Jeg er meget ærgerlig over, at der ikke er afsat penge til en metro til Sydhavn. Trængselskommissionen har anbefalet Sydhavnsmetroen, og i København er vi klar. Vi har allerede fundet vores del af pengene. Hvis vi ikke meget snart finder en løsning, bliver det vanskeligt overhovedet at gennemføre projektet i fremtiden. Det vil være meget skidt for København og hele hovedstadsområdet, siger overborgmester Frank Jensen.

Beslutning inden nytår

Afhængig af linjeføring og antallet af stationer vil en metro gennem Sydhavnen koste fra 6,6 til 10,2 mia. kroner. Det fremgår af en udredning, som Metroselskabet udarbejdede i juni i år. Heraf fremgår også, at etablering af afgreningskammeret i 2015 ikke vil påvirke Cityringens drift. Hvis kammeret først anlægges senere, må det ske efter Cityringens åbning. I så fald vil Sydhavnsmetroen først kunne tages i brug i 2026.

Københavns Kommune vurderer, at der skal træffes en beslutning om afgreningskammeret inden årets udgang, hvis kammeret skal anlægges, mens man borer Cityringen. I så fald kan Sydhavnsmetroen anlægges i perioden 2017-2022.

Letbaneglæde i Odense

Mens der er skuffelse i København, er der glæde i Odense. Med finansloven sender staten de kommende seks år 1,1 mia. kroner til Odense Letbane.

Odenses borgmester, Anker Boye (S), tøver ikke med at kalde statens tilsagn for historisk for Odense.

- Investeringen i Odense Letbane er den største statslige infrastrukturinvestering i Odense siden etableringen af motorvejen i 80’erne. Det bliver ikke meget større, siger han.

Anker Boye kalder letbanen for nødvendig for Odense.

- Med letbanen kan vi let og effektivt få de 60.000 patienter, pårørende og studerende til og fra området omkring det nye OUH. Uden en letbane ville det være kaos. Det ville kræve, at vi skulle indsætte dobbelt så mange busser og syv gange så mange biler i døgnet. Alle kan se, at det ikke giver mening, og jeg er derfor meget glad for, at vi har alle pengene på plads, så letbanen kan være klar i 2020, siger borgmester Anker Boye.

Letbanen i Odense ventes at koste i alt 2,4 mia. kroner.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078