Social skraldespand
Der er nærmest en indædt tro på, at erhvervsuddannelsessystemet kan agere uddannelsesmæssig "skraldespand", hvor alle de, der ikke tager en gymnasial ungdomsuddannelse, kan henvises til.
For det første må det erkendes, at der findes en lang række unge, der efter folkeskolen hverken er motiveret for en gymnasial eller en erhvervsuddannelse. Årsagerne til det kan være flere, men en er uomtvistelig, og det er, at forældregenerationen bærer en afgørende del af ansvaret for, hvordan deres håbefulde arter sig. Det er ikke nok alene at henvise til et institutions- og folkeskolesystem, som ikke leverer deres del af varen, selv om det kan konstateres, at mange unges faglige niveau i selv de mest basale fag som dansk og matematik er af nærmest ikke-eksisterende karakter.
Skal erhvervsuddannelserne tvinges til at sikre disse unge en uddannelse, vil det være endnu en pind til den ligkiste, der hedder: - Kan du ikke andet, kan du altid tage en erhvervsuddannelse...
I bygge- og anlægssektoren har virksomhederne i årevis peget på behovet for det modsatte, at prestigen for erhvervsuddannelserne øges i stedet for at blive forringet og devalueret. Skal tømrer-, murer-, snedker- og andre håndværksfag kunne tiltrække de dygtigste unge, nytter det ikke, at disse uddannelser får status som "erstatnings-uddannelser".
Grundlæggende bør en uddannelse som håndværker have mindst samme status som en gymnasial uddannelse, men af en eller anden grund er det lykkedes den stigende gruppe af akademikere at skabe et billede af, at det er finere at gå på gymnasiet end at gå på en erhvervsskole. Skal flere unge tage en uddannelse, må man begynde med at gøre dem parate til uddannelse; både fagligt og socialt. Den opgave ligger både i de private hjem og til dels også i institutions- og folkeskolesystemet, og her er det blot at konstatere, at nogen har svigtet.
Alt for mange unge er ikke vænnet til, at der stilles krav, og at det har en konsekvens ikke at opfylde disse krav. Det gælder både med hensyn til at opføre sig ordentligt i sociale sammenhænge og levere den nødvendige arbejdsindsats.
Virksomhedernes opgave er at give deres elever de faglige kompetencer, det må forventes, at de besidder, når de har færdiggjort deres uddannelse. Men det kræver, at basis er i orden, og det er det alt for ofte ikke i dag.