Nordjylland rykker frem i EUs transportprogram
Nordjylland bliver en del af EUs store infrastrukturplanlægning
Efter fælles indsats fra EU-parlamentarikerne Ole Christensen (S) og Anne E. Jensen (V) og transportminister Henrik Dam Kristensen (S) står Nordjylland til lettere adgang til det milliardbudget, som årligt fordeles til transportinfrastruktur i EU.
Baggrunden er, at det tirsdag ved en afstemning i Europa-Parlamentet blev besluttet at anerkende vej- og banestrækningerne mellem Aarhus og Hirtshals henholdsvis Frederikshavn som en del af det såkaldte prioriterede hovednet i EU. Et forslag de to parlamentarikere havde stillet sammen. Det åbner adgangen til pengekassen, når nordjyderne skal lave transportprojekter af europæisk karakter.
Afstemningen drejede sig om fordelingen af EUs transportmidler - det såkaldte TEN-T program - som skal styrke det indre marked med fri bevægelighed for varer, tjenesteydelser og arbejdskraft.
Plads til forbedringer
Hidtil har den danske andel af hovednettet blot bestået af strækningerne imellem København, Aarhus og Hamborg, hvorimod vej- og banestrækningerne nord for Aarhus ikke var en del af det prioriterede hovednet.
De to EU-parlamentarikere er meget tilfredse.
- Der er plads til forbedringer i Nordjylland. For eksempel kører togene nord for Aarhus stadig på diesel. Midlerne kan bruges til at omlægge til mere klimavenlige elektricitetsdrevne tog, siger Ole Christensen.
Anne E. Jensen noterer, at hele formålet med TEN-T er en styrkelse af det indre marked og en styrkelse af den økonomiske og sociale samhørighed i Europa.
- Derfor er det rigtig vigtigt, at Nordjyllands europæiske knudepunkter er blevet anerkendt i TEN-T retningslinjerne. For eksempel er Hirtshals en havneby med vigtige søforbindelser til hele Norden. Det skal man ikke underkende, og derfor er det dejligt at se, at EU anerkender vores forslag, siger hun.
Efter gårsdagens afstemning skal sagen stemmes om i plenarforsamlingen i Strasbourg i foråret 2013.