23948sdkhjf

Gør livet lettere for dine medarbejdere

Elektroniske kørebøger giver automatiske muligheder for både pisk og gulerod overfor både de ansatte og mester selv
Elektroniske kørebøger er kommet for at blive et vigtigt hjørne i driften af danske håndværkervirksomheder. Der er automatiske muligheder for både pisk og gulerod overfor de ansatte og mester selv. At Skat bare kan komme og tjekke hele virksomhedens kørsel, er desuden en sidegevinst for mange håndværksmestre, som allerede er hoppet med på den elektroniske kørebogsvogn.

Mange vælger at installere elektroniske kørebøger, dels for at få optimeret hele vognparken, men også for at gøre hverdagen lettere både for montørerne og for administrationen. Har du leasede varebiler ved du også, at i det økonomiske er det afgørende at holde sig præcist på det aftalte antal kilometer i leasingperioden.

Kører du for meget, får du en ubehagelig ekstraregning. Kører du for lidt, tynges økonomien af for dyre kilometer. Når du med brug af elektroniske kørerbøger styrer den leasede bilpark optimalt, har anskaffelse og abonnement allerede tjent sig hjem mange gange.

Slip for papirarbejdet

For mange virksomheder er det rigtigt træls med de gamle køresedler, både for den enkelte håndværker og i administrationen. Har du valgt en karriere som montør eller håndværker, er du sjældent særlig begejstret for det papirarbejde administrationen kræver. Det gælder ikke bare kørebøgerne, men også de påtvungne kvalitetssikringsprogrammer, der er et must, før mange opgaver kan afleveres og godkendes.

- Mange håndværksmestre fortæller direkte, at deres Abax-løsning har givet langt bedre stemning i virksomheden, når ugesedlerne og kørselsregnskabet skal afleveres. På den ene side skal administrationen ikke længere slås med den enkelte montør og hans manglende – eller ufuldstændige kørebog. På den anden side er kvaliteten af kørebogen i orden, og den enkelte håndværkers - og montørs arbejdsindsats er skåret ned til et minimum i forhold til før, siger adm. direktør Rasmus Knude fra Abax.

Hvor er folkene?

Mange håndværkere kører over et stort geografisk område, alternativt over hele Danmark. Kørslen, både i drift og tid, er en meget stor del af hele kalkulationen. Skal der tjenes penge, skal der ikke køres for mange unødvendige kilometer. Hver kørt kilometer er ekstremt kostbar, både i drift og ikke mindst i tid.

Spørgsmålene der hele tiden trænger sig på er:

"Hvor lang tid tager det egentlig at lave en installation i et hus?"

"Hvor gode er svendene til at pakke bilerne med alle materialerne?"

Konkurrencen er benhård, så der er ikke råd til, at der skal køres flere gange end højst nødvendigt.

- Elektroniske kørebøger kan ikke løse alle vore udfordringer, men med Abax installeret, har du som mester fået syn for sagen og det nødvendige overblik i hele prissætningen. På den lange bane giver det mulighed for at give kunderne skarpere priser. Overfor nogle medarbejdere, er de elektroniske kørebøger også muligheden for øget overvågning. Ingen kan lide at tale om det, men i mange virksomheder er der et åbenlyst behov for en intern opstramning, forklarer Rasmus Knude, der anbefaler kunder med en sådan udfordring, at de åbent skal melde klart ud:

- Ja, det giver online muligheder for øget overvågning. Det vil give højlydt brok, men på den lange bane giver det også nye muligheder for gensidigt samarbejde mester og svend imellem.

Servicebilerne er jo svendenes daglige arbejdsplads, så helt legalt i relation til Skat bliver de taget med hjem. Faktisk er det de færreste mestre, som oplever at biler bliver brugt uretmæssigt. Udfordringen er, at den enkelte svend kører hjem lidt tidligere end arbejdsdagen ellers tillader, og som han i øvrigt får løn for.

Ikke mange mestre brokker sig over, at svendene må køre hjem tidligere og holde fri, hvis de ellers er færdige med opgaverne. Modsat er forventningen så en større fleksibilitet den anden vej, når tiden skrider – inden svendene begynder at kræve overarbejdsbetaling.

Hidtil har den diskussion været svær at gennemføre, for dokumentationen er kun gået den ene vej, svendenes timesedler. I den lille virksomhed, hvor alle må yde noget for noget, har Abax elektroniske kørebog været med til at anskueliggøre virkeligheden. For de samme lønkroner får mange håndværksmestre nu mere arbejde fra svendene, end de gjorde før den elektroniske kørebog blev installeret. Brokkeriet da kørebøgerne blev installerede, er da også afløst af anerkendelse fra alle i virksomheden, fremhæver Rasmus Knude.

Konflikter med kunderne

- Tendensen med at holde "varmestue" hos grossisten, er også skåret ned til fordel for alle. Med Abax får man også et bedre overblik over hvem, der måske skal have en hjælpende hånd til at pakke bilerne korrekt i forhold til de aftalte opgaver. Den manglende "dims" og den deraf nødvendige køretur til grossisten er en meget bekostelig "dims". Indkøbsprisen er sjældent alarmerende, men tidsforbruget løber hurtig op i en time? Hvem skal betale? Kunden? - eller bliver dækningsbidraget på opgaven bare det mindre, spørger Rasmus Knude. Igen og igen har det givet unødvendige konflikter med kunder og svende. Kunderne har ofte problemer med at forstå tidsforbruget: "Hvordan kan I bruge så meget tid?"

Mange håndværksopgaver er komplekse størrelser, hvor kunden kun ser en lille del. Så spørgsmålene er ofte yderst relevante, og har tidligere givet anledning til mange interne skænderier. Hvem talte sandt? Kunden eller svenden?

Med Abax installeret er der ikke længere behov for at diskutere. Mester og svend kan dokumentere overfor kunden, præcist hvornår servicebilen kom og kørte igen. Tilbage er så om tidsforbruget er rimeligt, i forhold til kundens forventninger?

- Men det er en helt anden historie, som nok aldrig slutter, fastslår adm. direktør Rasmus Knude.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094