Brug for dybere analyser af OPP
Fordelene ved OPP bør vurderes ved sammenligning med andre samarbejdsformer, mener Danske Anlægsentreprenører
Således lyder opfordringen fra Niels Nielsen, direktør for Danske Anlægsentreprenører.
Baggrunden er en undersøgelse, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen for nylig har lavet på baggrund af de 13 OPP-projekter, der hidtil er gennemført i Danmark. I forbindelse med offentliggørelsen blev det slået fast, at offentlige myndigheder ser OPP som en succes.
Deres erfaring er, at OPP kan skabe mere innovative løsninger og højne kvaliteten af de offentlige bygge- og anlægsprojekter", hed det blandt andet i pressemeddelelsen, der blev sendt ud ved offentliggørelsen.
- Det er måske lidt for unuanceret. Der er risiko for at tilhængerne tegner et lidt for rosenrødt billede. Derfor er der brug for reel oplysning om fordele og ulemper ved OPP. Det handler ikke om for eller imod OPP. Det handler ikke om man er tilhænger eller modstander. Det handler om at få en langt mere konkret tilgang og få belyst OPP i forhold til andre samarbejdsformer. Nogle af de fordele, som rapporten noterer, der er opnået ved OPP-projekter, kunne man også have opnået ved andre entreprise- eller samarbejdsformer, siger Niels Nielsen.
Modeller sammenlignes
Han mener derfor, at der er behov for en eller flere tilbundsgående analyser, hvor der laves egentlige sammenligninger mellem forskellige modeller som OPP, partnering eller totalentreprise med eller uden driftsfase inkluderet.
- For eksempel noterer styrelsen i sin rapport, at der i OPP-projekterne er sket en tidlig inddragelse af aktørerne. Det er imidlertid ikke noget, der alene er knyttet til OPP. Der er adskillige totalentreprisekontrakter, hvor det simpelthen fordres, at entreprenørerne er med til at skabe de innovative løsninger. Derfor bør man være mere konkret og mere specifik, siger Niels Nielsen, der mener, at man skal inddrage udenlandske erfaringer i en sådan analyse.
Når det handler om veje og infrastruktur mener Niels Nielsen, at det vil være naturligt, at det er Vejdirektoratet, der gennemfører analysen, mens det kunne være Bygningsstyrelsen, der gennemfører en tilsvarende analyse på bygningsområdet.
Driften dyrere
Niels Nielsen hæfter sig ved, at af de 13 undersøgte OPP-projekter er de 12 byggerier, mens kun et enkelt er et infrastrukturprojekt.
Det er Kliplev-Sønderborg motorvejen, der er udført i OPP af det private konsortium KMG med den østrigske storentreprenør Strabag i spidsen.
Niels Nielsen noterer på baggrund af et aktstykke til Folketingets trafikudvalg, at KMGs tilbud var 250 mio. kroner billigere ved anlæg men til gengæld omkring 85 procent dyrere på drift og vedligehold over den 26-årige driftsperiode end hvis projektet var gennemført i en traditionel totalentreprise.
- Den iagttagelse giver naturligvis anledning til overvejelser om holdbarheden af den generelle præmis i undersøgelsen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om, at sammenkædningen af anlæg og drift i en længere periode vil føre til højere anlægskvalitet og lavere driftsomkostninger, siger Niels Nielsen.
- Eksemplet viser, at en bydende vil kunne være konkurrencedygtig med en væsentlig lavere anlægskvalitet, hvis de deraf følgende højere driftsomkostninger ikke overstiger besparelserne i anlægsfasen. I det sidste tilfælde vil de højere driftsomkostninger fortsætte efter udløbet af kontraktperioden, hvor aktivet oftest og vel altid for en vejs vedkommende overdrages til bygherren, siger Niels Nielsen.