Offentlige bygherrer udnytter byggekrisen
Rådgiverne føler sig presset til at levere detaljerede tilbud, som det koster millioner at udføre, og som ofte er spildte
Både arkitektfirmaerne i Danske Ark og de rådgivende ingeniører i Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI) klager over det til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
- Der ser ud til, at de offentlige bygherrer udnytter den aktuelle markedssituation og bare bliver ved og ved med at stille flere og flere krav til udbudsmaterialet i en detaljegrad, som vi ikke har oplevet før, og det er meget dyrt for arkitektfirmaer, og den investering er ofte spildt. At bruge millioner på opgaver man ikke får, kan firmaerne jo ikke holde til ret mange gange. Det er ikke rimeligt, at det skal være så dyrt at byde på et projekt, siger Preben Dahl, der er chefjurist i Danske Ark.
Fire mio. på ét tilbud
Preben Dahl nævner eksempelvis et udbud på det nye universitetshospital i Århus, hvor det kostede de bydende mellem tre og fire mio. kr. at udforme et korrekt tilbud og medvirke i kvalificeringen.
De bydende fik en million kroner for tilbuds-besværet. Det er muligt at give honorar ved rådgiverudbud. Men det rækker ikke langt.
- I dette tilfælde dækker honoraret mindre end en tredjedel af tilbudsomkostninger. Og det er endda en stor andel. Det holder ikke. Det er simpelthen blevet for dyrt at medvirke i udbud blandt andet på grund af vidtrækkende krav til tegninger og udregninger. Det er ikke rimeligt, at de bydende firmaer skal sidde med omfattende økonomiske modeller for energiomkostninger og bæredygtighedsfaktorer allerede i udbudsrunden. Den slags beregninger hører til efter, man har fået en opgave, siger Preben Dahl.
Frygter direktiv
Og han frygter, at denne udvikling forstærkes, hvis der i fremtiden bliver flere udbud med konkurrencepræget dialog, som EU lægger op til i det nye udbudsdirektiv, der forventes færdigt inden årets udgang.
- Konkurrencepræget dialog kan være positivt ved meget specielle kæmpeudbud, men det er ikke en udbudsform, som bare skal kunne vælges efter behag, da den er uhyre omkostningstung for deltagerne og kan være problematisk med hensyn til konkurrencereglerne, siger Preben Dahl fra Danske Ark.
De samme toner lyder fra de rådgivende ingeniører i FRI, der også mærker denne tendens med stadig flere og fordyrende krav fra de offentlige bygherrer.
- Der bliver brugt alt for mange penge i udbudsarbejdet for de rådgivende firmaer grundet stigende krav til udbudsmaterialet. Men det må da også være omkostningstungt for bygherrerne, som jo skal håndtere processen. Så de offentlige bygherrer burde droppe de meget detaljerede krav til udbud. Det ville da gavne alle, siger vicedirektør i FRI Ulla Sassarsson til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Tilbudsudgifter kalder hun transaktionsomkostningerne, og hun mener, at de er gået i vejret i de senere år.
Ulla Sassarsson nævner, at på et udbud på Gødstrup hospital til et projekt på 3,2 mia. kr. kostede udbudsarbejdet for et team 2,2 mio. kr. Teamet modtog et honorar på 700.000 kr..
Hun mener endvidere som Danske Ark, at man skal vogte sig for udsbudsformen konkurrencepræget dialog, der kan forværre situationen.
En vis forståelse
Hos byggeherreforeningen mener direktør Henrik L. Bang, at kritikken er overdrevet, men en vis forståelse er der.
- Grundlæggende har jeg den opfattelse, at det jo er frivilligt at byde, og at man kun skal byde, hvis man kan og vil magte opgaven. Så det er jo op til firmaerne selv. Men der kan da være offentlige bygherrer, der kræver for meget, som måske ikke er nødvendigt. Men det er noget, vi arbejder med, siger Henrik L Bang.
Han nævner blandt andet samarbejdet mellem byggeriets organisationer i Værdibyg, der arbejder med at optimere blandt andet udbud.