Timemodel giver godt afkast
Transportministeren forventer to en halv millioner ekstra passagerer på Odense-Aarhus jernbanestrækningen, når der er indført timemodel
I dag er det dog ifølge ministeren kun med enkelte lyntog på særlige afgange muligt at gennemføre turen mellem Århus og Odense på 1 time og 24 minutter.
Intercitytogene kører i dag turen på 1 time og 38 minutter og time-lyntogene på 1 time og 33 minutter.
Ekstra rejser
- Det er vurderingen, at ingen andre investeringer i den kollektive trafik vil bidrage til at øge brugen af togtrafikken så meget, som timemodellen gør. Den foreløbige vurdering på baggrund af Trafikstyrelsens screening af linieføringer for timemodellen og banebetjening af Østjylland fra marts 2011 er således, at de forudsatte anlægsinvesteringer og hurtigere rejsetider Odense Aarhus, forudsat at første og anden etape af timemodellen er gennemført, vil give to en halv millioner ekstra rejser om året, oplyser transportminister Henrik Dam Kristensen.
Sammenligning
Af de to en halv millioner rejser vil cirka halvdelen blive overført fra bilerne, og ministeren henviser i øvrigt til, at staten ved etablering af motorvejsstrækningen gennem Silkeborg (Funder-Låsby, red.) anvender 6,6 mia. kroner, som vil give den enkelte trafikant en tidsbesparelse på cirka 12 minutter.