23948sdkhjf

Metro til Nordhavn kan blive en realitet

De forberedende arbejder til metrofremrykning går i gang, selv om regeringen ikke har fundet pengene
Fremrykning af en metrolinje til Københavns Nordhavn er kommet et stort skridt nærmere. Københavns Kommune har sagt go og sat Metroselskabet i gang med at lave de forberedende arbejder med at lave en afgrening af Cityringen til Nordhavnen. Det betyder i givet fald, at arbejdet med afgreningen i givet fald kan gå i gang i år.

Københavns Kommune har fundet finansieringen til sin del af en metrolinje til Nordhavn. Det har staten endnu ikke, men transportminister Henrik Dam Kristensen (S) er positiv overfor igangsætningen af de forberedende arbejder.

- Med beslutningen om at igangsætte de forberedende arbejder for en metroafgrening til Nordhavn skaber vi mulighed for, at det nye byudviklingsområde i Nordhavn hurtigt kan få en rigtig god kollektiv betjening med direkte forbindelse blandt andet til Rådhuspladsen og Hovedbanegården til gavn for befolkningen, byudviklingen og miljøet, siger ministeren.

Ved at igangsætte arbejdet med afgreningen til Nordhavn, mens man anlægger Cityringen kan der spares omkring 300 mio. kr. Den samlede pris ved at bygge metro fra Cityringen til Nordhavn er cirka tre mio. kr., hvoraf ejerne - Københavns og Frederiksberg kommuner samt staten - skal betale de cirka 700 mio. kr.

Pengene fundet

Et enigt økonomiudvalg i Københavns Kommune har reserveret 300 mio. kr. fra salget af KE Transmission A/S som kommunens bidrag til den skattefinansierede del af Nordhavns-metroen. Samtidig anbefaler man at sætte de forberedende arbejder i gang. Det har Metroselskabet 95 mio. kr. til.

Jesper Christensen, socialdemokratisk gruppeformand i Københavns Borgerrepræsentation og næstformand i Metroselskabet, er meget tilfreds med beslutningen.

- En højklasset transport er en forudsætning for byudvikling, og netop investeringen i metro til bydelen vil få borgere og virksomheder til at flytte til Nordhavn. Ved at anlægge metroen tidligt opnår udbygningen af en helt ny bydel troværdighed, og investorerne får tillid til byudviklingen, siger han.

Undgår gener

Ved at igangsætte de forberedende arbejder for en afgrening fra Cityringen til Nordhavn sikrer man sig, at det bliver muligt at realisere Nordhavns-metroen uden at det påvirker tidsplanen for Cityringen. Samtidig sparer man som nævnt cirka 300 mio. i anlægsomkostninger og skal ikke anlægge en byggegrube på bunden af Sortedamssøen endnu en gang. Afgreningen eller sporskiftekammeret fra Cityringen til Nordhavn skal ske netop ved Sortedamssøen mellem to af Cityringens stationer.

- Udover at det sparer 300 mio. kroner, undgår man samtidig en række gener, idet senere anlæg blandt andet vil betyde midlertidigt stop på dele af Cityringen, siger Jesper Christensen.

Mere end bare tal

Licitationen omtalte i onsdagsavisen, at en samfundsøkonomisk konsekvensanalyse, som to økonomistuderende på Københavns Universitet, har udarbejdet, viser, at det samfundsøkonomisk er en underskudsforretning med metro til Nordhavn.

Analysens konklusioner overrasker ikke Jesper Christensen, som ikke stiller spørgsmålstegn ved lødigheden af de studerendes analyse.

- Den interne rente i projektet er meget lig med de beregninger, som både Metroselskabet og By & Havn har foretaget, og er i øvrigt meget lige med renten for Cityringen. Men tal fortæller ikke hele historien, siger Jesper Christensen.

Samme melding kommer fra administrerende direktør i Metroselskabet, Henrik Plougmann Olsen:

- En Metro til Nordhavn vil være en stor miljømæssig gevinst, hvor et nyt byområde fra starten er betjent af en hurtig, effektiv og grøn transportform. Det tror vi har stor værdi - også målt i kroner og øre. Der var næppe bygget mange store infrastrukturprojekter i Danmark, hvis man kun havde forholdt sig til de samfundsøkonomiske beregninger. Vi er nødt til at have det fulde billede med, siger Henrik Plougmann Olsen.

Metroen til Nordhavn er i første omgang forudset at være en underjordisk del fra Cityringen til Nordhavn station og derefter højbane til Orientkaj. Senere er der mulighed for at føre metroen rundt i hele den ny bydel som højbane. Det vurderes, at Nordhavns-afgreningen på sigt vil give cirka 21.000 ekstra metropassagerer.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093