23948sdkhjf

Havneprojekt vil indhente forsinkelse

Den hårde vinter, der blev ved til ind i april, har sat sine spor på byggeriet af havneprojektet Dokk1 i Aarhus. Ikke alt er gået efter planen, men indvendigt er installationer klar før tid
Forsinkelser er mange ting. Ved Aarhus havn har UrbanMediaSpace og Dokk1 været ramt af både sne, kulde og fagligt uvejr.

Men efter en del ballade i august med især tyske underentreprenører (se faktaboks) haster NCC Construction med 130 mand videre med arbejdet. Det samme gør op til 70 underentreprenører, og målet er at blive færdige med byggeriets tredje fase, der efter planen skal løbe frem til foråret 2014.

Allan Hellevie, projektleder på råhus- og lukningsentreprisen, er forsigtig med at sætte en nøjagtig deadline for færdiggørelsen, men han bekræfter over for Licitationen - Byggeriets Dagblad, at opførelsen af råhuset, bastionerne rundt om bygningen og de store adgangstrapper op til Dokk1 er i fuld gang.

Bevidste forsinkelser

Det betyder, at man begynder at kunne få et indtryk af bygningens endelige form.

- Selve bastionen er snart færdigmonteret, og det samme gælder den første adgangstrappe. Men vi venter med de færdige trappeelementer, indtil der ikke er folk, der skal løbe op og ned hele tiden.

Det er derfor en bevidst forsinkelse. Ligesom vi for at holde adgangsveje til det udvendige arbejde fri, ikke er kommet helt så langt med den sydlige bastion, som det stod i planen. Men det er ud fra logistiske og praktiske årsager, at vi har gjort det, siger Allan Hellevie til Licitationen.

Han tør imidlertid ikke sætte tid på færdigmonteringen af trapperne.

- Det store arbejde ligger jo i, at den beton, trapperne ligger på, bliver støbt på stedet. Men selv om vi kan mærke, at den lange vinter med lave temperaturer, der blev ved til ind i april, kostede på tidsplanen, er vi foran på andre områder. For eksempel har installatører fået adgang før tid, og de bæringer, der ikke er fugtfølsomme, er vi også langt med, siger han.

Indvendigt arbejde

Projektlederen fortæller, at man lige før jul begynder at hægte store stålspær på i toppen - 20 meter ud fra betonkernen. Det arbejde bliver efter planen afsluttet i februar.

- Vi laver også facaderne nu og starter på de indvendige arbejder i bygningen. Det gælder blandt andet tømrer-, murer- og malerarbejderne samt alt det, der har at gøre med bygningens installationer, siger han.

Derudover har man påbegyndt belægningerne under og rundt om bygningen samt de nye kajkanter.

Sidst, men ikke mindst, arbejder NCC i hele perioden med opførelsen af det store sluse- og pumpeanlæg, der skal forbedre beskyttelsen af Aarhus midtby mod oversvømmelser fra havet.

Automatisk parkering

Fra foråret 2013 gik man for alvor i gang med installeringen af det automatiske p-anlæg.

Det bygges som et reolsystem, som skal opbevare de 1000 biler, anlægget får plads til. Dernæst tog man fat på mekanikken og monterede blandt andet de 20 elevatorer, som tager imod bilerne, sænker dem ned i anlægget og henter dem op igen. Det betyder, at man som bilist slipper for at køre rundt i en mørk parkeringskælder og lede efter en plads.

I stedet afleverer og henter man bilen i et oplyst og trygt miljø med udkig til byen og vandet.

Når anlægget åbner i efteråret 2014, bliver det Europas største og mest avancerede automatiske p-anlæg.

Sideløbende med alt det fortsætter blandt andet omlægningen af kystvejsstrækningen fra de nuværende fire til to spor - ét spor i hver retning. Det arbejde varer frem til foråret 2014.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.182