23948sdkhjf

Ny bygning skal sænke kriminalitet

Aarhus Kommune opfører en ny bygning i Gellerup som et OPP-projekt. Bygningen er et led i et byfornyelsesprojektet, der skal sænke kriminaliteten
700 kommunale arbejdspladser, caféer, butikker og penthouselejligheder er nogle af de elementer, en ny administrationsbygning i Gellerupparken kan komme til at indeholde.

Administrationsbygningen, som Aarhus Kommune udbyder i et OPP-projekt, er en af de første nye bygninger i området, og den skal være med til at kickstarte fornyelsen af Gellerup, der blandt andet har til formål at sænke kriminaliteten i området.

Byfornyelsesprojektet har et samlet budget på 1,3 mia. kroner.

Ifølge specialkonsulent i Det Kriminalpræventive Råd Karsten Nielsen skaber man mere aktivitet og dermed mere naturlig overvågning, når man blander kontorer med butikker og boliger:

- Der er flere beskyttende øjne, når der generelt er mere aktivitet i området.

På den måde skal den nye administrationsbygning være med til at sænke kriminaliteten og være med til at gøre Gellerup til et tryggere sted samt en attraktiv bydel i Aarhus.

At bygningen skal rumme omkring 700 kommunale arbejdspladser ligger helt fast, men hvad der præcis kommer til at ligge af eksempelvis detailhandel er ikke fastlagt endnu.

- Nu har vi i første omgang indkaldt til dialogmøder. I den efterfølgende proces frem til, at det endelige udbudsmateriale skal udarbejdes, skal mulighederne for projektet drøftes med de private aktører, forklarer kontorchef i Aarhus Kommunes ejendomsforvaltning Hans Peder Larsen.

Ikke kun kommunal

Da den nye bygning ikke kun skal huse kommunale medarbejdere, måtte Aarhus Kommune kigge på alternative udbudsformer:

- Fordi der ikke udelukkende er tale om en kommunal bygning, da den vil indeholde både kontorer, caféer og butikker, kan vi ikke udbyde bygningen i en totalentreprise. Valget er i stedet faldet på OPP-modellen, forklarer Hans Peder Larsen.

Han tror, at OPP-modellen vil være velegnet til den nye administrationsbygning.

- OPP er en model, der kommer mere og mere frem, og der har været gode erfaringer ved at anvende den. Ved at bruge vores egne erfaringer i kommunen og entreprenørens erfaringer håber vi på at kunne bygge et godt og solidt byggeri med en god totaløkonomi, siger Hans Peder Larsen.

Den private OPP-leverandør skal stå for projektering, opførelse af bygningen samt for drift og vedligeholdelse i en periode på 25-30 år.

En af fordelene ved at vælge OPP er, at den private leverandørs incitament til at tænke beslutninger i anlægsfasen sammen med driftsfasen er stort, når leverandøren selv skal stå for drift og vedligeholdelse. Ved at tænke alle elementerne sammen fra starten skal sikre bedre kvalitet samt et byggeri, hvor man samlet set får mere for pengene - en bedre totaløkonomi.

To bygninger skal væk

Hvor stor administrationsbygningen bliver er ikke fastlagt endnu, men ifølge Hans Peder Larsen kan man forvente, at den vil få et samlet areal på mellem 15.400 og 17.500 kvm, da kommunens arbejdsmodel lægger op til mellem 22 og 25 kvm per medarbejder.

- I helhedsplanen for området er det lagt fast, at bygningen skal opføres på et område, hvor der nu står to boligblokke, men hvor stor bygningen præcist bliver afhænger af dialogen med den private part, forklarer Hans Peder Larsen.

Aarhus Kommune skønner, at de samlede anlægsomkostninger vil ligge på omkring 365 mio. kroner.

Heraf udgør entreprisesummen de 285 mio. kroner, mens en dertilhørende parkeringskælder forventes at koste 50 mio. kroner.

De resterende 30 mio. kroner er sat af til uforudsete udgifter.

Kræver dispensation

Et OPP-projekt kan både gennemføres med privat og offentlig finansiering.

På nuværende tidspunkt er det endnu ikke besluttet, om projektet i Gellerupparken skal finansieres fuldt ud af den private aktør, eller om Aarhus Kommune delvist skal finansiere anlægsomkostningerne.

Kommunerne er i forbindelse med OPP-projekter ofte udfordret af både anlægsloftet og deponeringsforpligtelsen. Et OPP-projekt er nemlig skruet sådan sammen, at kommunen betaler et fast beløb gennem hele kontraktperioden til den private OPP-leverandør. Når den faste leje- eller leasingaftale kan sidestilles med eller erstatter en kommunal anlægsudgift, gælder deponeringsreglerne stadig.

Netop deponeringsforpligtelsen er en udfordring for Aarhus Kommune i forbindelse med administrationsbygningen.

- Når man ikke har alle pengene kontant fra starten af, kræver det dispensation, og derfor er vi i dialog med Økonomi- og Indenrigsministeriet, fortæller Hans Peder Larsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109