Nyt krav om en ekstra analyse af havnetunnel
Københavnertunnelgruppen har i dag foretræde i Folketingets Transportudvalg for at advare mod at træffe den forkerte beslutning i forhold til fremtidens trafik i hovedstaden
Bo Sandberg, der er skattepolitisk chef i Dansk Erhverv og koordinator i Havnetunnelgruppen forklarer til Licitationen - Byggeriets Dagblad, at foretrædet skal bruges til at "puste fornyet liv i Havnetunnelen":
- Projektet har fået et betydeligt momentum det seneste halve år. Dels har Københavns Kommune truffet den nødvendige principbeslutning, dels har pensionskasserne givet tilsagn om finansiering, men vi mangler det tredie ben, Folketinget. I Københavnertunnelgruppen er vi åbne over for begge linieføringsmodeller, men vi vil gerne have speedet processen om en analyse af den langsgående tunnel op. Er både politikerne i København og pensionskasserne enige om den borede løsning under Amager, skal man passe på ikke at lade det bedste blive det godes værste fjende. Det vigtige er at komme i gang med at løse de københavnske trafikproblemer, siger Bo Sandberg.
Gerne etapevis
Københavnertunnelgruppen ønsker en hurtig og gerne etapevis - iværksættelse af en havnetunnel. På land er strækningen mellem Ryparken og Kalkbrænderihavnsgade i anlægsfasen som en 2 x 2 motortrafikvej "cut and cover" uden nødspor.
Når den er åbnet i efteråret 2015 vil mindst 1.000 lastbiler dagligt blive ledt uden om Østerbro. Næste etape er at føre Nordhavnsvejen ud til selve Nordhavn ved et såkaldt "forgreningskammer" og det er i den forbindelse, at Københavnertunnelgruppen finder det naturligt med en videre tunnelforbindelse til Refshaleøen eller en havnetunnel på langs.
Udslusning
Med en passende udslusning af trafikken fra et foreløbigt slutpunkt ved Refshaleøen - Prøvestenen, kan flere scenarier planlægges:
Videreførelse under og på langs ad havneløbet med sammenkædning af indre by og Amager
Videreførelse med en boret tunnel under Amager
Trafikken ledes bare til Prags Boulevard og til Amager Strandvej og andre lokalveje.
Førstnævnte mulighed lever op til de målsætninger som Københavnertunnelgruppen har peget på, mens anden mulighed først og fremmest bidrager til en udbygning af statsvejnettet, men ikke en aflastning af den indre bys trafik.
Sidste mulighed betegner Københavnertunnelgruppe som "uacceptabel", da der så blot flyttes trafik fra Østerbro/Nordhavn til Amager uden en helhedsløsning.
Tunnelgruppen
Københavnertunnelgruppen består ud over en række enkeltpersoner og virksomheder med tidligere adm. direktør i Danske Entreprenører, Erik Ross Pedersen, i spidsen, også af Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Byggeri, DTL, BAT-kartellet og Byggefagenes Samvirke.
Ifølge Cowi koster bilkøer ind og ud af hovestaden 8,5 mia. samfundsøkonomiske kroner årligt i spildtid - svarende til 22.000 årsværk.
Hør interview med Bo Sandberg på www.licitationen.dk