23948sdkhjf

Nyt krav om en ekstra analyse af havnetunnel

Københavnertunnelgruppen har i dag foretræde i Folketingets Transportudvalg for at advare mod at træffe den forkerte beslutning i forhold til fremtidens trafik i hovedstaden
Københavnertunnelgruppen vil i dag i et foretræde opfordre Folketingets Transportudvalg til at sikre det bedst mulige beslutningsgrundlag for politikerne på baggrund af en Rambøll-rapport, der indtil videre har analyseret en på forhånd fastlagt linieføring – en østre ringvej på tværs af havnen og videre i en boret tunnel under Amager, ikke på langs af havnen.

Bo Sandberg, der er skattepolitisk chef i Dansk Erhverv og koordinator i Havnetunnelgruppen forklarer til Licitationen - Byggeriets Dagblad, at foretrædet skal bruges til at "puste fornyet liv i Havnetunnelen":

- Projektet har fået et betydeligt momentum det seneste halve år. Dels har Københavns Kommune truffet den nødvendige principbeslutning, dels har pensionskasserne givet tilsagn om finansiering, men vi mangler det tredie ben, Folketinget. I Københavnertunnelgruppen er vi åbne over for begge linieføringsmodeller, men vi vil gerne have speedet processen om en analyse af den langsgående tunnel op. Er både politikerne i København og pensionskasserne enige om den borede løsning under Amager, skal man passe på ikke at lade det bedste blive det godes værste fjende. Det vigtige er at komme i gang med at løse de københavnske trafikproblemer, siger Bo Sandberg.

Gerne etapevis

Københavnertunnelgruppen ønsker en hurtig – og gerne etapevis - iværksættelse af en havnetunnel. På land er strækningen mellem Ryparken og Kalkbrænderihavnsgade i anlægsfasen som en 2 x 2 motortrafikvej "cut and cover" uden nødspor.

Når den er åbnet i efteråret 2015 vil mindst 1.000 lastbiler dagligt blive ledt uden om Østerbro. Næste etape er at føre Nordhavnsvejen ud til selve Nordhavn ved et såkaldt "forgreningskammer" og det er i den forbindelse, at Københavnertunnelgruppen finder det naturligt med en videre tunnelforbindelse til Refshaleøen eller en havnetunnel på langs.

Udslusning

Med en passende udslusning af trafikken fra et foreløbigt slutpunkt ved Refshaleøen - Prøvestenen, kan flere scenarier planlægges:

Ÿ Videreførelse under og på langs ad havneløbet med sammenkædning af indre by og Amager

Ÿ Videreførelse med en boret tunnel under Amager

Ÿ Trafikken ledes bare til Prags Boulevard og til Amager Strandvej og andre lokalveje.

Førstnævnte mulighed lever op til de målsætninger som Københavnertunnelgruppen har peget på, mens anden mulighed først og fremmest bidrager til en udbygning af statsvejnettet, men ikke en aflastning af den indre bys trafik.

Sidste mulighed betegner Københavnertunnelgruppe som "uacceptabel", da der så blot flyttes trafik fra Østerbro/Nordhavn til Amager uden en helhedsløsning.

Tunnelgruppen

Københavnertunnelgruppen består ud over en række enkeltpersoner og virksomheder med tidligere adm. direktør i Danske Entreprenører, Erik Ross Pedersen, i spidsen, også af Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Byggeri, DTL, BAT-kartellet og Byggefagenes Samvirke.

Ifølge Cowi koster bilkøer ind og ud af hovestaden 8,5 mia. samfundsøkonomiske kroner årligt i spildtid - svarende til 22.000 årsværk.

Hør interview med Bo Sandberg på www.licitationen.dk
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111