Ny beskyttelse for vejarbejdere
Nye beskyttelsesniveauer er beskrevet i de nye vejregler for vejarbejder
Vejregelsættet er udarbejdet af en vejregelgruppe bestående af repræsentanter fra hele branchen, heriblandt Vejdirektoratet, asfaltvirksomheder, kommuner og Arbejdstilsynet.
- I drøftelserne har beskyttelseniveauer hele tiden gået ud på at beskytte vejarbejderen mod den kørende trafik. For at simplificere datasættet og gøre det håndterbart har vi indarbejdet nogle forskellige niveauer, hvor man i forhold til numerisk opstilling kan vurdere, at hvis man udfører et bestemt stykke arbejde, så skal man gøre sådan og sådan for, at medarbejderne er beskyttet, forklarer arbejdsmiljøkonsulent i 3F André Breindahl, som er medlem af vejregelgruppen for vejafmærkning.
Med beskyttelsesniveauerne kan man gå ind og se, hvilke sikkerhedsforanstaltninger man skal foretage i forbindelse med forskellige arbejder.
- Det er en talkombination, man kan sætte sammen på mange forskellige måder. Hvis man som minimum overholder den talkombination, der er foreslået, så har man overholdt det sikkerhedsnivaeu, man skal ligge på, uddyber André Breindahl.
Beskyttelsesniveauerne er en af de ændringer i vejreglerne, som André Brein-dahl er mest begejstret for:
- Fra vores medlemmers synspunkt kan man sige, at det bliver lettere at klarlægge, hvad det er for nogle sikkerhedsforanstaltninger, der skal til for at sikre, at vi ikke kommer ud for ulykker relateret til færdsel.
Farvel til regel
Samtidig med, at vejregelgruppen har indført nye beskyttelsesniveauer, har den valgt at afskaffe et-metersreglen. Ifølge et-metersreglen skal der være en sikkerhedszone på en meter hen til vejarbejdet.
- Hvor meget beskytter det, at der er en meter ud til trafikken i forhold til hvis der eksempelvis var et trafikværn. Jeg tror, at jeg hellere ville gå bag et trafikværn end en usynlig linje på en meter, siger André Breindahl.
I Asfaltindustrien er man glad for, at et-metersreglen er blevet droppet, og at man i stedet har indført beskyttelsesniveauer.
- Reglen er stort set aldrig blevet opretholdt, fordi det i praksis ikke har været muligt at gøre det. På en motorvej kan man muligvis godt have en meter ind til vejarbejdet, men man kan ikke lige så nemt tage en meter fra en landevej - så kan man lige så godt lukke vejen, siger Karin Hammer, konsulent i Asfaltindustrien.
Hun er generelt positiv over for de nye vejregler.
- De nye regler er bedre end de gamle vejregler. Beskyttelsesniveauerne er nemmere at leve op til og sikrer dermed bedre sikkerhed i forbindelse med de forskellige arbejdsprocesser, siger hun.
Mobile bump
Som noget nyt er der blandt andet også indført beskrivelser af rumlestriber og bump ved vejarbejder.
I vejreglerne påpeger vejregelgruppen, at anvendelse af bump ved højere hastigheder end 50 km i timen kan medføre stor hastighedsspredning blandt trafikanterne, da nogle trafikanter erfaringsmæssigt kører langsomt på strækninger med bump eller bremser pludseligt før bump."
Da vejreglerne var under udarbejdelse påpegede Niels Christian Skov Nielsen, driftsdirektør i Vejdirektoratet, i forbindelse med oplysningen om, at mobile bump var oppe at vende i vejregelgruppen, at man skal være varsom med dem.
- For selv om man kan få en positiv effekt, kan det også være, at vi introducerer en ny type ulykker. Hvis en trafikant ikke har været opmærksom på bumpet, kan vedkommende i stedet miste herredømmet over bilen ved at køre over bumpet med for høj fart, sagde han til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Til det siger André Breindahl, som dog ikke har været inde i selve vejregelarbejdet omkring bumpene:
- Jeg ved, at vi er meget påpasselige med at sætte nye foranstaltninger ind, som ikke er testet eller afprøvet.