23948sdkhjf

Plads til forbedring

For tyve år siden blev 1.200 personer årligt slået ihjel i den danske trafik. I år passeres den magiske grænse på 200 i nedadgående retning. Ikke dermed sagt, at vi skal være tilfredse. For et trafikdrab er i hvert tilfælde et for meget, men samtidig må vi erkende, at et "0-mål" er urealistisk, hvis ikke vi da helt skal forbyde biler på de danske veje, og så ville der såmænd nok alligevel være nogen, der styrtede på deres cykel og mistede livet på den måde.

Årsagerne til de dramatiske fald i antallet af trafikofre er sikkert mange, med der er ingen tvivl om, at de mange kampagner for lavere hastighed og mod spritbilisme har givet pote. Dertil kommer bedre uddannelse af blandt andre danske lastbilchauffører og i det hele taget mere sikre biler. Det er i øvrigt på tide, at der stilles samme krav til uddannelse for udenlandske chauffører på de danske veje, som der stilles til de danske.

På ét område kniber det dog fortsat med sikkerheden, og det er ved vejarbejder, hvor alt for mange vejarbejdere udsættes for fare, fordi bilisterne ikke i tilstrækkelig grad respekterer sikkerhedsforanstaltningerne, primært nedsat hastighed. Det må og skal der gøres noget ved.

Hvor meget længere ned antallet af trafikdrab kan komme, det er umuligt at spå, men mon ikke næste mål hedder under 100 om året? Det vil dog først og fremmest kræve, at der skrides langt hårdere ind over for de "kroniske spritbilister" og de især unge fartdjævle, der tror, at de er udødelige, og derved udsætter andres liv og levned for fare.

De kroniske spiritusbilister, der igen og igen kører i spirituståger, selv om de har fået frataget deres kørekort for livstid, er uden for pædagogisk rækkevidde. De er potentielle "mordere" og bør retfærdigvis også behandles som sådan. I en tid, hvor man har spærret unge mennesker inde, fordi de havde glemt at lægge hobbykniven, inden de forlod arbejdspladsen, er det tankevækkende, at der ikke skrides langt hårdere ind over for personer, der i sprituståge kører rundt i et potentielt "mordvåben" på op mod én ton.

Samtidig skal det slås fast, at bedre og mere sikre veje fortsat vil kunne sænke dødstallet. Mange steder i landet vil de eksisterende landeveje kunne udbygges til motortrafikveje, og i stedet for at foretage lappeløsninger med udvidelser af de eksisterende motorveje, vil der være sund fornuft i, eksempelvis i Jylland, at anlægge nye og parallelle motorveje som for eksempel Hærvejsløsningen.

Der er altså god grund til at fejre, at antallet af trafikofre er faldet, men samtidig skal vi erkende, at der stadig er plads til forbedring.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093