Servitut er ingen begrænsning
Pålagte servitutter ved jernbanebyggeri vil ikke generelt forhindre ombygninger eller nyopførelser
Henning Hyllested fra Enhedslisten har derfor stillet en række spørgsmål til transportminister Henrik Dam Kristensen (S) om udmøntningen af de pågældende servitutter og konsekvenserne af disse for de berørte boligejere, der føler sig stavnsbundet til deres boliger.
Men ifølge ministeren betyder de pågældende servitutter, "ingen reelle begrænsninger i opretholdelse og vedligeholdelse af den bestående tingenes tilstand eller en sandsynlig fremtidig udnyttelsesmulighed for husejerne":
- De kan derfor ikke betragtes som restriktive. Lignende servitutter kendes fra Metrobyggeriet i København, hvor de efter ekspropriationskommissionens generelle opfattelse ikke medfører nogen reel begrænsning i ejers råden over ejendommen, meddeler transportministeren.
Inden for rammerne
Han mener blandt andet, at de pålagte servitutter ikke generelt forhindrer eksempelvis ombygninger eller nyopførelser på de enkelte berørte ejendomme, "så længe dette sker inden for rammerne af den gældende planlægning".
- Såfremt ekspropriationskommissionen skønner, at de servitutter, der pålægges i forbindelse med det nye baneanlæg, ikke sætter begrænsninger i opretholdelse og vedligeholdelse af den bestående tingenes tilstand eller en sandsynlig fremtidig udnyttelsesmulighed for husejerne, vil der alene blive ydet en mindre erstatning for den ulempe, som selve tinglysningen af servitutten medfører. Såfremt kommissionen skønner, at der sker et tab af rettigheder ved servitutpålæg, skal der udbetales erstatning herfor, meddeler Henrik Dam Kristensen.
Påvirkningszone
Banedanmark har i øvrigt over for ministeren oplyst, at det på nuværende tidspunkt er nødvendigt at opretholde en "påvirkningszone" på 10-15 meter, der eventuelt bliver kortere, når entreprenøren i sin detailprojektering designer konstruktionerne og deres forankringer. Der forventes blandt andet etableret jordankre langs den side af tunnel- og trugkonstruktionen gennem Hvidovre, der vender ud mod Holbækmotorvejen.
Fra begyndelsen af 2013 udbygges en hjemmeside med informationer om de mere end 100 byggepladser, som etableres langs strækningen, og alle naboer til byggepladsen vil blive varslet med brev om anlægsarbejderne.