Forkert konklusion om københavnsk trængsel
Mere trængsel i København stiller nye krav til politikerne, der ikke har levet op til deres ansvar
Københavns teknik- og miljøborgmester, Ayfer Baykal (SF) har på baggrund af undersøgelsen konkluderet, at "der er for mange biler i byen", men det får nu Dansk Erhverv til at reagere:
- Danskerne søger mod de større byer, fordi de kan få job der. Befolkningen i Region Hovedstaden forventes at stige med 280.000 mennesker frem til 2040. Det er en kæmpe succes for København. Samtidig udfordres infrastrukturen, men løsningen er ikke at dømme en transportform ude. Vi skal gøre København mere tilgængelig via et samspil mellem transportformerne, siger chefkonsulent Jesper Højte Stenbæk fra Dansk Erhverv.
Vækstmotor
Han peger på, at 36 procent af Danmarks BNP skabes i hovedstadsregionen, og at København dermed er vækstmotor for resten af landet.
- Stigende trængsel er en uheldig bivirkning af vækst, men vi har brug for vækst for at komme ud af krisen. Derfor kan det ikke nytte noget, at politikerne i København lukker ned for en trafikform ud fra ideologiske hensyn. De har et nationalt ansvar og løsningen på trængselsproblemerne er ikke begrænsninger, det er større tilgængelighed. Både tog, cykler, biler busser og ben skal bidrage, og teknologien skal bruges som fødselshjælper. Danmark kan spare 1,3 milliarder kroner om året i køtid bare ved at modernisere trafiksignalerne. Det vil koste under 1 milliard kroner. En anden mulighed er at anlægge en havnetunnel øst om København, der kan lede den gennemkørende trafik uden om den indre by og spare Københavnerne for megen trængsel. Det koster 30 milliarder kroner, men kan delvist finansieres af brugerne, slutter Jesper Højte Stenbæk.