23948sdkhjf

Overskudsjord er en ressource

Region Hovedstaden vil bruge fire mio. kr. i partnerskabsprojekt om overskudsjord
Omkring 400.000 årlige vognlæs med overskydende jord fra anlægsprojekter fragtes rundt på veje og gader i hovedstadsområdet. Det giver store udfordringer for trafiksikkerheden og trængslen på vejene og medfører stor udledning af partikler og drivhusgasser - til ulempe og fare for miljø, klima og sundhed.

Nu skal der gøres noget ved udfordringerne. Hvad der i dag betragtes som et restprodukt og affald, skal i stedet være en ressource.

Det er ambitionen i Region Hovedstaden. Regionsrådet har netop bevilget fire mio. kr. til et regionalt udviklingsprojekt med fokus på at løse de mange udfordringer. Midlerne gives som medfinansiering til et større projekt, som et konsortium af både private og offentlige aktører skal stå bag og aktivt bidrage til.

- Alle, som arbejder med overskudsjord på den ene eller anden led, og som ønsker at være med til at udvikle dén måde, som vi i dag håndterer overskudsjord på i en mere bæredygtig retning, kan være med. Vi ser gerne et partnerskab imellem videninstitutioner, myndigheder og private aktører. Region Hovedstaden ønsker fuld åbenhed om resultaterne og at leadpartneren skal være ikke-kommerciel, siger Helen Lundgaard fra Region Hovedstaden.

Regionen har netop udarbejdet et opslag om forudsætningerne for at være med i det treårige projekt. Der sker en indledende screening. Fristen for at levere projektforslag til screeningen er 31. juli.

Nyt syn på overskudsjord

Der er ikke tale om et nyt problem, og det har været forsøgt løst i årevis men uden held. Nu tager Region Hovedstaden imidlertid udfordringen op igen for at finde ud af, om tiden er moden til at gøre ved det. I det mindste er der større fokus på miljø og klima end nogensinde, og teknologiske fremskridt har åbnet nye muligheder.

Projektet skal bidrage til et fornyet syn på overskudsjord. Det skal ikke længere betragtes som et restprodukt, når der anlægges veje, baner eller bygninger, men som en ressource. Det skal ikke køres bort, men i stedet så vidt muligt genanvendes lokalt.

- Bygherrer, myndigheder og vognmænd skal prøve at undgå at transportere overskudsjord over lange afstande, men vi forestiller os ikke i Region Hovedstaden, at man i fremtiden helt kan undgå transport af jord, så derfor er det også vigtigt at kigge på, hvordan man kan gøre transporten så klima- og miljøvenlig som mulig. Vi ønsker endvidere at undersøge, om overskudsjord kan behandles industrielt og genbruges og dermed erstatte de råstoffer, som ofte køres til anlægsprojekter. Der er i forvejen underskud af råstoffer i regionen, så der er virkelig behov for at tænke innovativt, siger Helen Lundgaard.

Matchmaking

Region Hovedstaden vil i begyndelsen af maj afholde et møde på Regionsgården i Hillerød, hvor interesserede kan komme og stille spørgsmål til ansøgningsproceduren og de fremsatte ønsker og krav til ansøgerne. Men først og fremmest er det en mulighed for at finde nogen at arbejde sammen med om en fælles ansøgning til Region Hovedstadens pulje.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.115