FAKTA: Hvad kan den nye letbane?
11 kommuner, Region Hovedstaden og transportministeren har underskrevet principaftale om en ny letbane.
* Vognene er leddelte, så de kan dreje om skarpe hjørner, og letbanerne er godkendt til kørsel i blandet trafik og er altid betjent af en fører.
* De er beregnet til lokal- og regionaltransport, og sporanlæggene kan indpasses i eksisterende infrastruktur.
* Den kommende letbane på Ring 3 vil få 27 stationer på en 27 kilometer lang strækning. Den strækker sig på tværs af 11 kommuner og skaber forbindelse på tværs af regional- og S-togsnettet.
* Hele turen fra Ishøj i syd til Lundtofte ved Lyngby i nord ventes at tage 55 minutter, når letbanen med i gennemsnit 30 kilometer i timen om cirka syv år kører med afgange hvert femte minut i dagtimerne.
* Letbanen forventes at få 43.000 daglige passagerer. Det svarer til 13-14 millioner passagerer om året. Til sammenligning havde Kystbanen godt 10 millioner passagerer i 2011.
* Det vil tage syv-otte år at bygge den planlagte letbane, som tidligst åbner i 2020 efter et bygge- og anlægsarbejde til forventet fire milliarder kroner.
* Projektet med at etablere letbanen blev indledt i juni 2011, og styregruppen bag det københavnske letbaneprojekt blev klar med deres udredning i marts i år.
* Bag projektet står staten, Region Hovedstaden og kommunerne Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Herlev, Albertslund, Rødovre, Glostrup, Brøndby, Hvidovre, Vallensbæk, Ishøj og Høje-Taastrup.
* Foruden København er der også letbaner under opsejling i Aarhus og Odense, mens man i Aalborg er i gang med en forundersøgelse.
(Kilder: Letbaner.dk, Ringby/Letbanesamarbejdet og Transportministeriet)
/ritzau/