Spørgsmålstegn ved højere straffe om natten
Spørgsmålet om, hvorvidt en fordobling af fartbøder ved vejarbejder skal gælde, når vejarbejdet ligger øde hen, er rejst i forbindelse med lovbehandling
Det spørgsmål er dukket op i forbindelse med ændringsforslaget til færdselsloven, hvor der foreslås en fordobling af bøder ved vejarbejder samt en frakendelse af kørekortet ved hastighedsoverskridelser på 40 procent. I dag sker det ved hastighedsoverskridelser på 60 procent.
- Masser af gange ser vi, når vi kører rundt ude på vejene, at der er en unødvendig skiltning. Det kan være klokken tre om natten, det kan være på søn- og helligdage, hvor der ikke arbejdes, og det tror vi i hvert fald i Dansk Folkeparti er med til at fjerne lidt af respekten for den her skiltning, sagde trafikordfører Kim Christiansen (DF), da lovændringen var under førstebehandling i Folketinget og fortsatte:
- Men grundlæggende går vi selvfølgelig ind for at sanktionere, hvis der ikke køres ordentligt der, hvor der er menneskeliv på spil i form af vejarbejdernes sikkerhed.
I sin ordførertale stillede retsordfører Karsten Lauritzen (V) også spørgsmålstegn ved, om de skærpede regler også skulle gælde, når der ikke reelt er nogen på arbejde, og han siger, at det er noget af det, der skal arbejdes videre med i udvalgsarbejdet.
Også farligt for bilister
Sekretariatschef i Dansk Vejforening Søren Bülow, som har samarbejdet med Sikre Veje i forbindelse med at presse på for at få indført forhøjede sanktioner ved vejarbejder, påpeger, at man i diskussionen om, hvorvidt de højere straffe skal gælde hele døgnet rundt, skal huske på, at det ikke kun er vejarbejdernes liv, der er i fare.
- Man skal huske på, at det også er for bilisternes egen skyld, at vi skal have farten ned ved vejarbejder. Oversigtsforholdende er eksempelvis forringede, og det er ikke altid synligt for trafikanterne, hvis belægningen er ujævn. Derfor kan det også være meget farligt for trafikanterne at køre alt for stærkt ved vejarbejder, selv om ingen er på arbejde, siger han.
Søren Bülow påpeger i samme forbindelse, at vejmyndighederne har mulighed for eksempelvis at indføre variable hastighedstavler, der skifter, når vejarbejdet står stille.
Opbakning til den del
Det er Søren Bülows opfattelse, at der generelt er opbakning til den del af lovforslaget, som vedrører straf i forbindelse med vejarbejder.
- Det er min vurdering, at der er stemning for den del af forslaget, men det er uklart, om det går igennem, fordi der er rejst stor kritik mod den anden del af forslaget omkring ejeransvar, siger han.
Den anden del af lovforslaget vedrører ikke specifikt vejarbejder, men er en generel ændring af, hvem der har ansvaret for et køretøj i forbindelse hastighedsovertrædelser registreret ved automatisk trafikkontrol. I ændringsforslaget lægges der op til, at det er ejeren af køretøjet, der har strafansvaret.
Ifølge den foreløbige tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget fortsætter udvalgsbehandlingen frem til udgangen af januar. Herefter skal lovforslaget gennem anden og tredje behandling i Folketinget.