Tusindvis af nye job i togplanen
Udbudsformen er afgørende for, hvor mange af de nye job der bliver danske, understreger organisationerne
Regeringen får næsten kun ros for den overraskende beslutning om at reservere merprovenuet fra Nordsøolien til en særlig fond, Togfonden DK - til at give den danske jernbane et historisk løft. Alle hovedstrækninger skal elektrificeres, og rejsetiden mellem København, Odense, Aarhus og Aalborg skal bringes ned på én time pr. strækning.
Vi står nu i en situation, hvor en vision fra 2009 endelig kommer på skinner. På samme vis viser regeringen handlekraft ved at afsætte hele 30 mia. kroner, der vil betyde, at hele Danmark på sigt vil få gavn af et virksomt infrastruktursystem, siger Tina Voldby, der er underdirektør i Tekniq.
Skaber dynamik
Der er også tilfredshed i Dansk Byggeri.
- De mange penge i Togfonden DK skal bruges til at løfte den danske togdrift op på et højere niveau. Vi får gjort visionerne om elektrificering af den danske togdrift til virkelighed. Danmark har længe haltet efter det niveau, som vores nabolande har investeret sig til, siger Niels Nielsen, branchedirektør i Danske Anlægsentreprenører under Dansk Byggeri.
Han fremhæver, at vi i Danmark i de seneste årtier har kunnet glæde os over, at landet endelig er blevet bundet sammen med broer og motorveje, som har øget mobilitet og dynamik i samfundet.
- Det er et initiativ, som vil få stor betydning for alle: Erhvervsliv såvel som borgere, mener han.
Henrik Garver, direktør i Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI), mener, at timeplanen vil gøre det attraktivt at pendle med toget mellem de store byer, for eksempel mellem Aarhus og København.
- Elektrificeringen af jernbanen vil medføre, at man kan købe miljøvenlige, moderne komfortable og ikke mindst gennemprøvede tog, siger han.
Tusindvis af job
Der er ingen tvivl om, at der er mange arbejdspladser i de ekstra milliarder til jernbaneinvesteringer. Der er job til såvel anlægsbranchen, installationsbranchen og også til rådgivere.
Niels Nielsen oplyser, at den danske anlægsbranche har både kapacitet og kompetencer til realisere de flotte ambitioner, som kan skabe udvikling i virksomhederne og styrke deres internationale konkurrenceevne.
- Der skal nu ske en meget spændende detaljering af de store projekter, og det arbejde vil vi følge med interesse. Det er i den forbindelse vigtigt, at opgaverne bliver udbudt på en måde, hvor der er opmærksomhed på størrelsen af de enkelte udbud, og at der skabes et fornuftigt flow i den tidsmæssige planlægning af dette store spring fremad for danske togdrift, siger Niels Nielsen.
Også i Tekniq glæder man sig over udsigten til mange nye job.
Tina Voldby tør ikke komme med et bud på, hvor stor jobskabelseseffekten bliver, men hun understreger, at der er tale om et betydeligt og ekstremt vigtigt tiltag, der vil gavne installationsbranchen og skabe tusindvis af jobs. Hun påpeger dog også, at jobskabelsen afhænger af udbudsformen.
Det er naturligvis vigtigt, at en stor del af opgaverne går til danske virksomheder, så vi får skabt jobs her i landet, siger Tina Voldby.
Dobbelt formål
LOs formand Harald Børsting er tilfreds med udsigten til de job, de massive investeringer kaster af sig.
LOs overordnede mål er at sikre job til vores medlemmer. Derfor er det naturligvis glædeligt, at disse massive investeringer også kommer til at skabe job over en lang årrække. Der skal både bygges nye jernbanestrækninger og gamle skal renoveres. Det skaber job. Og en realisering af timemodellen vil øge mobiliteten på arbejdsmarkedet og styrke miljøet, når folk tager toget frem for bilen, siger Harald Børsting.
Henrik Garver, direktør i FRI, påpeger, at de mange danske jernbaneprojekter kan betyde, at den store ekspertise, som Danmark unægtelig vil få inden for rådgivning i jernbanen bliver en fremtidig eksportvare.
Glem ikke vejene
En af de knap så positive kommentar til regeringens togfond kommer fra Asfaltindustrien, som frygter at man glemmer vejene.
- Hvis det er korrekt, at regeringen etablerer en ny infrastrukturfond på 30 mia. kroner kun til togene, tangerer det aftalebrud i forhold til de partier, der står bag den nuværende infrastrukturfond, hvor pengene skal fordeles med to tredjedele til kollektiv trafik og en tredjedel til vejene. Det er økonomisk galimatias, hvis man nu igen lader motorveje og andre store veje forfalde nu man lige er ved at nå i mål med genoprettelsen, siger Asfaltindustriens direktør Anders Hundahl.