23948sdkhjf

Skattefradrag for trængselsafgift er en lappeløsning

Dansk Erhverv opfordrer regeringen til ikke at haste en betalingsring igennem
Det er ikke alene fagbevægelsen, der nu opfordrer til at indføre fradrag for de udgifter, man påfører pendlere og virksomheder ved passering af den københavnske betalingsring.

Dansk Erhverv støtter tanken om fradrag, men peger samtidig på, at et fradrag er en lappeløsning:

- Erhvervstrafikken kører under alle omstændigheder, og her er betalingsringen et yderligere dræn i pengekassen. Regningen kan kun sendes videre til kunderne. Derfor er et fradrag et plaster på såret. Det myldrer med gode idéer og forslag. Det ville klæde debatten at få et samlet overblik over de tiltag, vi kan bruge for at begrænse trængselen i stedet for at haste løsninger igennem, siger chefkonsulent Jesper Højte Stenbæk.

Teknologi til stede

Dansk Erhverv har sendt et brev til Stats- og Transportministrene med organisationens bud på hvilke andre tiltag, der kan begrænse bilkøerne og de forsinkede tog:

- Vi peger eksempelvis på brug af teknologien til at mindske trængslen. Vi kan også justere færdselsloven, så den giver bedre fremkommelighed, kommunen kan ændre reglerne, så erhvervstrafikken kan køre ind om natten i stedet for i myldretiden, de københavnske veje og lyskryds kan indrettes mere hensigtsmæssigt og den kollektive transport skal selvfølgelig være udbygget. Vi opfordrer regeringen til ikke enøjet at kigge på betaling som det eneste saliggørende, siger Jesper Højte Stenbæk videre.

Dansk Erhverv understreger, at trængsel er et resultat af vækst og aktivitet, og at balancen ligger i at begrænse trængslen uden at begrænse væksten:

- Vi frygter, at virksomheder og borgere samlet bliver tabere i det enøjede fokus på betaling. Regeringen siger, at alle sparer tid, hvis trængselen mindskes. Men når ordningen hastes igennem, før der kan laves ordentlige alternativer, så vil en stor mængde mennesker stå tilbage med Sorteper. De tvinges til betale ekstra enten i penge eller tid. Samtidig står virksomhederne i hovedstaden med et konkurrenceproblem i forhold til deres konkurrenter ude i landet, for hvordan skal man få kunderne til at betale mere allerede før de er kommet ind i butikken, spørger Jesper Højte Stenbæk.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.083