Udlicitering af veje godt for svage sjæle
Vestjysk borgmester ønsker driftsikker løsning til at sikre ordentlige veje
Skive Kommunes borgmester, Flemming Eskildsen (V), er grundigt træt af hullede veje.
Og han er udmærket klar over, at kommunens indvånere har samme oplevelse af de kommunale veje, hvoraf mange er ved at være alvorligt nødlidende. Derfor planlægger borgmesteren allerede nu et punkt til efterårets budgetforhandlinger: Udlicitering af vedligeholdelsen af kommunens veje.
Det vil være godt for vejene. Og for svage sjæle blandt de folkevalgte i byrådet, vurderer Flemming Eskildsen.
Abonnement på veje
- Når økonomien presser, kan det jo være fristende at nedgradere vedligeholdelsen af vejene. Vi fristes alt for nemt til at skære fem eller ti procent i budgettet. Og så får vi aldrig vejene op på et godt niveau, siger han.
Det ideelle scenarium for Skive-borgmesteren vil være en beslutning i byrådet om at låne sig til det beløb, der vil være nødvendigt for at bringe kommunens veje op til god standard. Og derefter købe vedligehold i en abonnementsordning for de næste 15 til 20 år. Altså det, der til forveksling ligner udlicitering.
- Jeg véd, at formanden for Teknik- og Miljøudvalget, Anders Bøge, er enig med mig i, at vi skal se seriøst på muligheden for udlicitering og få det med i det kommende budget. Anders Bøge er SFer, og udlicitering er jo ikke just gængs SF-politik. Men vi ser altså lidt mere pragmatisk på tingene ude i kommunerne, siger Flemming Eskildsen.
Kæmpekontrakt i Sorø
Skive-borgmesteren kan eventuelt hente råd og vejledning i Sorø. Forleden lavede Sorø Kommune sin hidtil største kontrakt, da der blev lavet aftale med NCC Roads om vedligeholdelse af vejsystemet i de kommende 15 år.
- Vi har indgået en såkaldt funktionskontrakt med Sorø Kommune. Vi lavede en tilsvarende aftale med Skanderborg Kommune i fjor. Og de to er de største funktionskontrakter, vi har indgået, fortæller underdirektør i NCC Roads, Jens-Kristian Damsgaard.
Kun 10 procent
- Danmark har omkring 70.000 km kommunale veje. Og det er kun cirka 10 procent af dem, der er udliciteret. I Sorø Kommune er alle veje gennemgået af kommunens rådgivningsfirma, og vejene har så fået skades-point efter omfanget af revner, lapper og huller. Derefter har kommunen besluttet sig for, hvilket niveau, man ønsker for de forskellige veje. Inden 15. november 2015 skal NCC Roads så bringe vejene op på dette niveau og derefter aflevere dem på samme niveau ved kontraktens udløb om 15 år, forklarer Jens-Kristian Damsgaard.
Sorø Kommune skal over de 15 år finde 149 mio. kroner frem af kommunekassen. Til gengæld rykker NCC Roads ud og tager kærlig hånd om 490 km kommuneveje, cirka 78.000 kvm pladser, omkring 66 km asfalterede cykelstier og tillige regulering af rabatter uden for byområderne i kommunen.
Sorø Kommunes aftale med NCC og Skive Kommunes ønske om at udlicitere til en privat entreprenør står i kontrast til blandt andet det funktionsudbud, som Odense Kommune forleden annullerede, angiveligt fordi der ikke var nok, der bød, og at man fandt opgaven for kompliceret.