Vejdirektoratet er gået undercover
Der bliver fremover knap så megen blæst om den omsuste Vejlefjordbroen
- Lige nu begynder bilisterne nok bedre at kunne forstå, hvorfor vi har lavet afspærringer på broen. Der er blevet arbejdet med etablering af vind- og støjskærme i et stykke tid. Men mange bilister har undret sig over afspærringerne, fordi de ikke har kunnet se noget arbejde i gang. Folkene fra entreprenørfirmaet C. G. Jensen har faktisk været usynlige, mens de har arbejdet på broen, fortæller projektleder i Vejdirektoratet Robin Højen Madsen.
Ikke til at se det
- Vi forsyner Vejlefjordbroen med vind- og støjskærme i hele længden på godt 1.700 meter. De nye skærme vil reducere støjen med et par decibel, men det er nu primært af hensyn til vinden, vi sætter dem op. Skærmen hen over broen bliver to meter høj, forklarer Robin Madsen.
Siden januar har folk fra C. G. Jensen været i gang med at bore ankre ind i broens kantbjælke til montering af de mange stolper, der skal bære de 4.000 transparente og meget kraftige akrylplader. Totalt er der boret 8.000 huller, og det er altså foregået nede på siden af broen, hvor bilisterne ikke har kunnet se det.
Af hensyn til trafiksikkerheden har det været nødvendigt at lave "vejarbejde-afspærring" i hele broens vestlige spor. Det samme sker nu i det østlige og dermed nordgående spor, hvor entreprenørfirmaets mandskab rykker over for at fortsætte arbejdet.
Bassin til vejvand
- Der opsættes skærme både på broen og langs motorvejen ned mod Skærup. Lige syd for broen er vi samtidig i gang med at spunse til etablering af et regnvandsbassin til opsamling af regnvand fra motorvejen, fortæller Robin Madsen.
Både vind- og støjskærmene og regnvandsbassinet er elementer i hele projektet med udvidelsen af E45-motorvejen fra Vejle Nord ned til Skærup. Ekstra spor vil medføre en øget mængde regnvand på motorvejen. Vandet skal opsamles i bassinet og derfra ledes videre i et lokalt vandløb.
Selv om det som regel er brokollegerne over Storebælt og Øresund, der lukkes på grund af barsk vejr, er det faktisk også forekommet en del gange for Vejlefjordbroen. Senest i november 2011, da både en lastbil med sættevogn og en campingvogn blæste omkuld på broen.
Lunt broarbejde
Til gengæld har mandskabet på brosiden faktisk været skærmet ganske udmærket af, selv om de endnu ikke har monteret skærmen. De har arbejdet på en 250 meter lang platform, som med høj side ned mod Vejle Fjord har lukket af for vinden og næsten gjort det lunt at jobbe godt og vel 40 meter over vandet.
Vejlefjordbroen passeres af omkring 70.000 biler i døgnet. Mens arbejdet med støj- og vindskærme står på, skal de regne med fem minutters ekstra transporttid i morgentimerne. Og efter at C. G. Jensens folk er blevet færdige med arbejdet på siden af broen og er blevet synlige oppe på broen, begynder det hele at give mening.