Håb om fremrykning af del af Femern-arbejder
Femern undersøger muligheder for igangsætning af visse arbejder forud for vedtagelse af anlægsloven
Det siger Femern A/S administrerende direktør Claus Baunkjær efter at bygherren har sat gang i processen med at prækvalificere de konsortier, der skal kæmpe om de fire milliardkontrakter.
Ifølge tidsplanen kan den danske anlægslov vedtages ved årsskiftet 2014-15, og de endelige tyske myndighedsgodkendelser forventes på plads i begyndelsen af 2015. Derefter kan selve anlægsarbejdet gå i gang senest i sommeren 2015, hvilket samtidig er en forudsætning for at overholde målsætningen om, at tunnelen kan åbnes inden udgangen af 2021.
- Vi ser på mulighederne for, at visse arbejder kan gå i gang tidligere. Det kan måske være med til at gøre vores tidsplan mere robust, og det vil under alle omstændigheder være godt for lokalområdet. Der ligger imidlertid en række både praktiske og juridiske udfordringer i at sætte noget i gang, inden anlægsloven er vedtaget, siger Claus Baunkjær.
VVM-undersøgelse
Et af forholdene der skal tages i ed er VVM-undersøgelserne, som er omfattet af en proces med blandt andet offentlig høring. Arbejder, som skal VVM-undersøges, forventes derfor ikke at kunne fremrykkes.
Claus Baunkjær vil ikke komme med bud på arbejder, som eventuelt og med fordel kan sættes i gang, inden anlægsloven er vedtaget. Etablering af boligområdet for de mange arbejdere på projektet har været nævnt som en mulighed.
Fremrykning skal i givet fald godkendes af Femern A/S bestyrelse og af Transportministeriet.
Alle i venteposition
På Lolland håber byggevirksomhederne, at lunser af projektet kan komme i gang så hurtigt som muligt.
- Der er brug for det. Det er stilhed før stormen. Alle er i venteposition, siger tømrermester Lennarth Kobbernagel fra Rødby. Han er samtidig formand for Dansk Byggeri Lolland-Falster.
- Mange har forberedt sig og har købt og reserveret ejendomme og er klar til at gå i gang, men det er frygtelig længe at vente, hvis vi skal frem til 2015. Hvis bare lidt kunne komme i gang, kunne det skabe lidt optimisme, få nogen til at flytte herned og også få bankerne til at se lidt lysere på tingene. Bankerne siger nej til alt, hører jeg. Vi står i et ingenmandsland, hvor alle venter, og så lige pludselig skal det hele ske så hurtigt, at vi ikke kan nå det. Derfor vil det virkelig betyde noget for området, hvis man kan komme i gang med noget af det forberedende arbejde, siger Lennart Kobbernagel.
Miljøet undersøges
Siden Folketinget i 2009 vedtog en projekteringslov er der gennemført omfattende undersøgelser på begge sider af Femern Bælt og i selve bæltet.
Miljøet på land og det marine miljø i området er undersøgt i detaljer for at sikre, at negative miljøpåvirkninger så vidt muligt undgås, både under byggefasen og efterfølgende. Desuden er der gennemført en miljøfølsomhedsanalyse, der har dannet baggrund for forslag til linjeføring.
Jordbundsforholdene er nøje kortlagt og frem til 2013 gennemføres der geotekniske forsøg i et prøvefelt i Femern Bælt. Undersøgelsesresultaterne bliver tilgængelige for både myndigheder og entreprenører.
Femern-forbindelsen er anslået til at koste 40,7 mia. kroner, som skal betales af brugerne. Tilbagebetalingstiden er beregnet til 33 år.