Manglende viden om energirenovering
Virksomheder savner elementære kompetencer inden for energirenovering. Ifølge Dansk Byggeri uddannes for få arkitekter og ingeniører med en brugbar grøn profil
Nyddannede matcher ikke virksomhederne
Grundejernes Investeringsfond og Bygherreforeningen har derfor set på, i hvor stort omfang arkitekter og ingeniører er uddannelsesmæssigt parate til at varetage denne store opgave. Det sker i en analyse udarbejdet af Advice, der afslører et stort kompetenceefterslæb hos rådgiverne.
- Det bør ikke mindst hos håndværkere og entreprenører vække uro. Vi har her en udfordring, som rådgiverne og uddannelsesinstitutionerne må få løst, hvis ikke aben skal lande hos de udførende, advarer Michael H. Nielsen.
Hos både arkitekterne og ingeniørvirksomhederne er man fuldt oplyst om, at markedet for renovering vil vokse. Men de konstaterer også ifølge analysen, at de nyuddannede ikke matcher virksomhedernes efterspørgsel:
Den gamle sang
- Det er for det første den gamle sang om praktisk forståelse og byggeteknisk indsigt hos de nyuddannede. Men desværre ser det også ud til, at mange virksomheder savner elementære kompetencer inden for energirenovering. Der uddannes simpelthen for få arkitekter og ingeniører med en brugbar grøn profil.
- De rådgivende virksomheder savner et større udbud af efteruddannelser. Det er endnu et problem, når den elementære viden om energirenovering ikke finder sted på selve uddannelserne. Det vigtigste er dog, at renovering og energieffektivisering kommer til at indgå i den obligatoriske undervisning. Det må vi forvente i betragtning af den store og omkostningstunge opgave, der skal løses i de kommende mange år, siger Michael H. Nielsen og peger på, at der tilsyneladende er behov for bedre oplysning om det vigtige arbejdsområde:
Virksomhederne har et ansvar
- Det er alarmerende, at uddannelsesinstitutionerne angiver, at en del af årsagen til det manglende fokus ligger hos de studerende, som ikke i tilstrækkelig grad interesserer sig for renovering. Der er med andre ord behov for at brande renovering, så det prioriteres og efterspørges. I den forbindelse ligger der også et ansvar hos virksomhederne, som bør hjælpe til med at gøre det attraktivt at tænke, påpeger Michael H. Nielsen.