23948sdkhjf

Store infrastrukturprojekter kan løses med brændt kalk

I stedet for kun at anvende jord kan en blanding af kalk og jord ved store infrastrukturprojekter være en miljømæssig fordel
De mange store infrastrukturprojekter som er igangsat kræver grus og sten i store mængder.

Alene anlægget af den nye jernbane fra København til Ringsted kræver mellem 360.000 – 400.000 kubikmeter grus. De store lastvognstræk skal køre mellem 40.000 – 44.000 gange til og fra grusgravene for at levere grus til den nye jernbane.

Den helt store udfordring er, at det ikke kan betale sig at transportere grus over længere afstande. Tommelfingerreglen i råstofbranchen siger maksimalt 30 km. Når man nærmer sig en afstand på 40 km er prisen på gruset fordoblet.

Regionernes råstofplaner har udpeget store og nye områder til grusgravning. Forsyningen til de nye infrastrukturprojekter skal sikres, lyder det i råstofbranchen.

I skarp kontrast til dette lyder indsigelserne fra borgerne i de områder, der rammes. Pludselig får de en grusgrav i baghaven, støjen og støvet kan blive en belastning og ejendommen gøres usælgelig. Eller de rammes af trafikbelastningen og støjen fra de store vogntog, der begynder at køre i pendulfart mellem byggepladsen og grusgraven.

Stabilisering med kalk

Den lokale formand for Danmarks Naturfredningsforening i Sorø på Vestsjælland, Eva Nielsen, er en de kritiske røster i debatten.

Hendes fokus er de mange naturområder, der rammes.

-Vi kan ikke acceptere, at de sjældne plante- og dyrearter fjernes eller at deres livsvilkår trues, slår hun fast i en presseudtalelse i forbindelse med fremlæggelsen af råstofplanen for Region Sjælland.

En løsning ud af dette kan være den såkaldte kalkstabilisering, som er kendt fra udlandet. Metoden anvendes blandt andet på jernbaneprojekter til de hurtige franske TGV-tog, fortæller markedschef Peter Karer fra Faxe Kalk.

Brændt kalk kan begrænse behovet for en række af de nye grusgrave, fordi en lille mængde brændt kalk kan reducere behovet for grus med op til 30 procent per anlægsopgave. Dermed reduceres antallet af lastvognstræk til den nye jernbane med 13.000 gange, alene til transport af grus.

Ændret struktur

Når kalken blandes med jorden, sker der en proces, som stabiliserer jorden. Det vil sige, at en del af vandet i jorden optages af kalken, som samtidig får jorden til at ændre struktur, så blandingen kommer til at minde mere om stabilgrus.

Dermed bliver jordvolden, som bærer jernbanen, lige så holdbar som den traditionelle løsning med grus.

- Selv om man skal transportere kalken på lastbiler, så bliver reduktionen af kørsel voldsom. Der skal kun tilføres en begrænset mængde brændt kalk for at erstatte gruset. Og samtidig kan en stor del af den jord, der normalt graves bort og transporteres væk, blive på stedet og blandes med den brændte kalk, forklarer markedschef Peter Karer fra Faxe Kalk.

Vejdirektoratet har allerede med stort held anvendt kalkstabilisering i flere af de nye vejstrækninger både i Jylland, på Fyn, Lolland og Sjælland.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093