Projektering i et globalt perspektiv
I de kommende dage kommer digitaliseringen i byggeriet i fokus på De Digitale Dage i Aalborg. En hold vietnamesiske studerende spiller en rolle
- Vi vil undersøge de aktuelle muligheder for effektiv udnyttelse af tidsforskellen i et grænseoverskridende digitalt samarbejde om et konkret byggeprojekt, og et hold studerende fra konstruktøruddannelsen på University of Architecture i Ho Chi Minh City deltager som fuldt integrerede deltagere i konstruktørgruppens arbejde med at projektere en stor udvidelse af Onkologisk Afsnit på Sygehus Syd i Aalborg, siger Walther Terry Jackson.
Han er som leder af den internationale linie på UCNs konstruktøruddannelse klar til at teste byggeriets globale digitale perspektiver gennem et konkret forsøg, hvor konstruktørgruppen på De Digitale Dage i Aalborg løser opgaverne i samarbejde med en gruppe konstruktørstuderende i Vietnams hovedstad.
- Når det er dag i Danmark, sover de i Vietnam, og vi vil på årets digitale eksperimentarium teste byggeriets muligheder, fordele og ulemper ved at udnytte tidsforskellen i et 24-timers perspektiv, hvor konstruktøropgaverne ved fyraften i Danmark flytter til skærmene i Vietnam og vice versa.
Vietnamesisk universitet
Walther Terry Jackson, der med opbakning fra det vietnamesiske undervisningsministerium siden sidste forår har arbejdet med at etablere en ny, dansk inspireret konstruktøruddannelse på Universitetet i Ho Chi Minh City, pointerer, at de studerende i Vietnam er med bag skærmene som fuldt integrerede og ligeværdige deltagere på De Digitale Dage.
- Konstruktørgruppen i Danmark får serve-retten", men også i Vietnam er Det Digitale Byggeri i hastig udvikling. Det digitale vietnamesiske konstruktørhold er gearet til at give de danske kolleger professionelt modspil, sparring og effektiv back-up, og fokus er på samarbejdet om at udnytte alle døgnets timer i et ligeværdigt samspil.
- Forsøget følger nøje spillereglerne i byggeriets digitale eksperimentarium, hvor vi i år har 100 studerende fra ni forskellige byggefaglige uddannelser, der med afsæt i gensidig faglig respekt løfter opgaverne i fællesskab på tværs af fagene, understreger Walther Terry Jackson
Han tilføjer, at projektteamet på De Digitale Dage i år foruden support fra studerende datamatikere får reference til en brugergruppe fra sundhedsuddannelserne, der skal tænke brugervenlighed i de udviklede løsninger.
Læs mere i Arkbyg på fredag