Besværlig vej til Bagdad
Ingeniører fra Cowi skal være med til at designe og bygge irakisk motorvej fra Bagdad til Tyrkiet, populært sagt en ny Silkevej
Cowi har fået til opgave over de næste 20 uger at se på mulige linjeføringer til en sekssporet motorvej fra Bagdad til Tyrkiet, kaldet Expressway No. 2 - eller blot E2.
Det er en strækning på 700 km fra Bagdad til den tyrkiske grænse, inklusiv adgangsveje til seks regionale byer, der skal fremme infrastrukturen i det krigshærgede Irak, skriver cowi.dk.
Tørskoet transport
Ambitionen for det danske rådgivende ingeniørfirma, der har stor erfaring i den del af verden, er at skabe en ny handelsvej til Europa uden om Suez-kanalen, så man tørskoet kan transportere varer fra Mellemøsten og Asien til Europa.
En ny silkevej, så at sige.
Kunden er det irakiske Vejdirektorat og i første omgang handler det om at finde den optimale linjeføring, hvor rådgiverne blandt andet skal tage højde for lodsejerforhold, kunstvandingskanaler, olieledninger, højspændingsledninger, byplaner, eksisterende og planlagte jernbaner og andre trafikkoridorer.
Dette arbejde skal være færdigt i december 2012, og projektet skal godkendes. Det tager tre-seks måneder, hvorefter Cowi bliver sat i gang med at flyopmåle og producere kort og tegninger af strækningen.
Detektivarbejde
- Den største udfordring er at indhente oplysninger om eksisterende forhold som ledninger, byplaner og lokale ejerforhold. Måske eksisterer registrene ikke længere eller er uhyre besværlige at finde, siger afdelingschef i Cowi Thomas Mejer til Cowi.dk
Rådgiverne skal også tage højde for, at det er et land med nye systemer og, at der kan være interne spændinger mellem diverse fraktioner.
Omkring Cowi-medarbejdernes sikkerhed på projektet understreger afdelingschef Thomas Mejer på virksomhedens egen hjemmeside, at ingen Cowi-ansatte arbejder i Irak.
Kun enkelte ledende medarbejdere har været til ministermøder i landet. Under rejserne stod en professionel partner for risikovurderingen og havde ansvaret for lokal transport og indkvartering.
Arbejdet bliver udført fra Cowis kontorer i Danmark og Istanbul med hjælp fra lokale samarbejdspartnere i Irak.
Expressway No. 2 kommer til at forbinde den sydlige og nordlige del af Irak. Når strækningen er færdig, vil den være hovedåren for trafik via det, man har døbt The Dry Channel, der forbinder Europa, Golfen og Østasien med veje. The Dry Channel skal være en alternativ kommerciel rute til den nuværende handelsrute fra Mellemøsten og Asien til Europa gennem Suez-kanalen.
Expressway No. 2 bliver en forlængelse af Expressway No. 1 fra Umm Al Qasr til Bagdad. Ifølge Bloomberg News står Irak over for investeringer på 9,8 mia. dollar frem til 2016 i infrastruktur, skriver Cowi.dk.