23948sdkhjf

Bussen har vist sig levedygtig

Efter tre års prøvetid har Byggeriets Arbejdsmiljøbus vist så fine resultater, at alt tegner til at “bussen" bliver gjort permanent
Kunne bussen overhovedet køre? Var der brændstof nok på tanken til, at den kunne komme på landevejen og skabe resultater? Eller ville den blive kørt i garage ved først mulige lejlighed?

Svarene er, at bussen kører, har vundet stor respekt og ikke bliver sendt i garage.

Vi snakker om Byggeriets Arbejdsmiljøbus, der blev sendt på landevejen eller rettere ud på landets byggepladser og til landets byggevirksomheder i 2008.

Arbejdsmiljøbussen blev skabt sådan lidt i mangel af bedre i 2008, da parterne bag de toneangivende overenskomster på bygge- og anlægsområdet efter 2007-overenskomsten trak i hver sin retning. Nu er parterne derimod så glade for den mobile arbejdsmiljøtjeneste, at den treårige forsøgsperiode, som udløb ved årsskiftet, er forlænget – og der tales seriøst om at gøre ordningen permanent, ligesom der tales om at udvide antallet af konsulenter. Det er der dog ikke økonomisk mulighed for i øjeblikket.

De positive tilbagemeldinger glæder den lille organisations daglige leder, projektleder Anders Kabel: - Vi oplever en stor opbakning om konceptet. Parterne ude på pladserne kender os og ved, at vi er til for deres skyld, og der er generelt stor åbenhed om at dele viden.

Han ser gerne Bam-bus, som organisationen kaldes i daglig tale, udviklet yderligere.

Det er slet ingen bus

Egentlig er der slet ikke tale om en bus, men derimod om otte mindre kassevogne, der ud over at være transportmiddel også er kontor og bibliotek for de otte kørende konsulenter, der dækker hele landet. Bag Bam-bus står de fleste af byggeriets organisationer for arbejdsgivere og lønmodtagere, og i 2011 blev også Bygherreforeningen tilknyttet.

Som partsorgan har Byggeriets Arbejdsmiljøbus ingen formel myndighed. Der er alene tale om rådgivende og formidlende funktioner som sker ved besøg hos bygge- og anlægsvirksomheder og direkte på byggepladser. Anders Kabel vurderer, at hvert fjerde besøg sker på baggrund af en opfordring fra enten ledelse, medarbejdere eller en af organisationerne mens de resterende er opsøgende arbejde fra konsulenternes side.

Konservativ branche

Efter tre års virke mener Anders Kabel, at et af de områder, hvor man allerede har vist, at man kan gøre en forskel, er med hensyn til tekniske hjælpemidler.

- Det er svært for den enkelte virksomhed at følge med i, hvad der udvikles af tekniske hjælpemidler. Udviklingen går heldigvis stærkt, og her har vi en vigtig opgave at holde os opdateret og samtidig få formidlet mulighederne til virksomheder og byggepladser.

- Byggeriet er generelt en konservativ branche, hvor det tager tid at ændre vaner og hvor flotte ord ikke er altid er tilstrækkelige til at få ændret arbejdet, så det bliver mindre belastende. Derfor handler det også meget om at få afprøvet de tekniske hjælpemidler, så man rent faktisk kan se, at man får en arbejdsmiljømæssig gevinst uden at det går ud over effektiviteten og dermed lønnen.

Han glæder sig over, at Bam-bus også har formidlet, at der er igangsat forskelligt udviklingsarbejde med hensyn til tekniske hjælpemidler – ikke mindst projekter med støtte fra Forebyggelsesfonden.

Bygherrerne med

Anders Kabel er meget glad for, at Bygherreforeningen er blevet en del af organisationen.

- Det er et udtryk for den voksende erkendelse af, at mange arbejdsmiljøproblemer både kan og bør løses allerede i projekterings- og udbudsfasen og at bygherren har en meget vigtig rolle at spille i forhold til arbejdsmiljøet. Bygherreforeningens tilknytning betyder, at det er meget lettere at få en god dialog med bygherrer og deres rådgivere. Der er meget stor forskel på bygherrerne. Der er store og professionelle, som bygger tit, og som derfor har opbygget en god organisation, men der er også en hel del andre bygherrer som eksempelvis nogle kommuner og boligselskaber som måske nok er store men alligevel ikke bygger så tit, at de har fået opbygget en effektiv bygherreorganisation. Her har vi flere eksempler, hvor vores rådgivning har gjort en forskel og hvor vi eksempelvis har hjulpet med at tænke tekniske hjælpemidler ind i planlægningen.

I det hele taget er det ambitionen, at få arbejdsmiljøet tænkt ind i planlægningen – ikke bare ved store projekter men også i forbindelse med mindre ombygnings- eller reparationsopgaver. Man har således i samarbejde med et par virksomheder med meget spjældarbejde udviklet en særlig huskeseddel, der guider virksomheden gennem en rækker punkter så der bliver taget højde for udfordringer af både arbejdsmiljømæssigt og byggeteknisk karakter.

Inviteret sig selv

Byggeriets Arbejdsmiljøbus har i 2011 i nogle uger også haft særlig fokus på de nye regler, der er skabt for virksomhedernes arbejdsmiljøorganisation – det der tidligere hed sikkerhedsorganisation.

- Her er det i høj grad os selv, der har taget initiativet og inviteret os selv på besøg i en række virksomheder. Vi har især valgt virksomheder med 15-50 ansatte, det vil sige oftest for små til at have egen arbejdsmiljøchef eller sikkerhedsleder, men så store, at de kan få enorm glæde af at få sat arbejdsmiljøarbejdet i system. Vi har på møderne bragt de nye regler ned på jorden og fået forklaret, at den årlige arbejdsmiljødrøftelse ikke behøver at være noget, som blot er til besvær. men noget, som faktisk kan give mere styr på arbejdsmiljøarbejdet, siger Anders Kabel.

Han oplyser, at som et resultat af møderne har mange af virksomhederne fået gang i revisionen af forældede APV’er og har fået valgt nye arbejdsmiljørepræsentanter.

Ingen regning

Om baggrunden for arbejdsmiljøbussens succes, siger Anders Kabel: - For det første er vi forankret i byggeriet. Vi er parternes egen organ og både arbejdsgivere og medarbejdere kan kalde på os. Vi er ingen myndighed. Vi kan godt være kritiske, men vi udsteder ikke påbud. Vi hjælper med at finde løsninger, og i byggebranchen er der heldigvis ofte kort vej fra problem til løsning.

- Så betyder det uden tvivl også noget, at der ikke følger en faktura med. Vores besøg koster ikke den enkelte virksomhed noget ud over hvad der betales i øre-afgift pr. medarbejder, men den regning er jo allerede betalt – uanset om man bruger os eller ej, siger projektleder Anders Kabel.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.518