EU-midler skal give vækst
Men trafikminister Henrik Dam Kristensen (S) mener ikke, at der er så stor grund til bekymring. Ganske vist er der et vist pres på budgettet. De franske vinbønder kræver deres, og det gør en række anlægsprojekter også. Men overordnet set er der enighed blandt de europæiske ledere om, at budgetterne helt overordnet skal anvendes til at skabe vækst, og her kommer et projekt som Femern belejligt ind, for her er netop muligheden for at sætte et projekt i gang, som netop skaber beskæftigelse, - og det uanset hvem der i den sidste ende måtte vinde projektet. For det første vil der næsten uvægerligt være europærere indvolveret, og for det andet er der en lang række afledte opgaver i anlægsbranchen, som skal løses i forbindelse med etableringen af projektet.
Og det er netop ikke kun i anlægsfasen, at der skabes vækst. Det er et veldokumenteret faktum, at hvor der er infrastruktur, er der vækst. Sådan vil det også blive i den del af Østersøregionen, hvor Femern anlægges. Så set med vækstøjne, er en Femern-forbindelse et fornuftigt investeringsobjekt. For Femern er nemlig ikke blot et dansk-tysk anliggende. Det er et europæisk anliggende, fordi Femern vil være et brohoved mellem Skandinavien og det europæiske kontinent, og de interesser går begge veje - ja sågar helt ned til de førnævnte franske vinbønder.
Lige så vigtigt er det, at man indtænker en Storstrømsforbindelse, for uden den vil Femern-projektet fra starten være amputeret. Forslaget om at lade Sund & Bælt finansiere Storstrømsbroen bør absolut indgå i forhandlingerne, som lige nu er lidt fastlåste. Den frie bevægelighed af varer og tjenesteydelser hen over grænserne er afhængig af, at alle leddene i kæden er lige stærke.