Dansk Folkeparti med nyt forslag til Storstrømsbro
Dansk Folkeparti foreslår nu at lade Sund & Bælt finansiere en ny Storstrømsbro
Men nu foreslår Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen, at Sund & Bælt skal finansiere en Storstrømsbro.
Der er allerede bred enighed blandt partierne på Christiansborg om, at der skal bygge en ny Storstrømsbro, men regeringen og den borgerlige del af folketingssalen strides om, hvor de fire milliarder til en ny bro skal komme fra.
- Vi så i sidste uge, at transportminister Henrik Dam Kristensen (S) malede sig op i et hjørne med en udmelding om, at pengene skulle findes i Infrastrukturfonden, og hvis de andre partier ikke var enige i det, så ville Storstrømsbroen ikke blive til noget, og dermed var hele Femernprojektet ifølge ministeren i fare. Man kan ikke ligefrem sige, at regeringen har været videre konstruktiv i dette forløb, men nu rækker vi altså hånden frem til ministeren og kommer med forslaget om, at Sund & Bælt skal finansiere byggeriet af en ny Storstrømsbro, siger Kim Christiansen.
Et Columbus-æg
Sund og Bælt A/S er moderselskab for de 100 procent ejede datterselskaber bag ikke kun Storebælts- og Øresundsforbindelserne men også den kommende forbindelse over Femern. Det driver og vedligeholder blandt andet Storebæltsforbindelsen og en række havneanlæg.
Kim Christiansen tror, at alle de involverede partier vil sige "ja" til Dansk Folkepartis forslag.
- Der er tale om lidt af et Columbus-æg, altså en simpel løsning på et kompliceret problem. Med løsningen undgår vi at tage penge fra Infrastrukturfonden, som de borgerlige partier er imod, fordi det vil betyde udskydelse af en række planlagte projekter så som udvidelsen af Køge Bugt-motorvejen og en ny motorvej til Kalundborg, og vi får finansieret broen så hurtigt, som regeringen ønsker det, uden at dette konflikter med traktaten om Femernbælt, siger Kim Christiansen.