Flere og flere kommuner på gale veje
Det er ikke kun vejvedligehold, kommunerne tørrer af på private boligejere, nu er det også udgifterne til vejbelysning
En læser i Solrød Kommune, der ikke ønsker sit navn frem, peger på, at det i forvejen står slemt til med vejvedligehold i kommunen, men nu slukker man vejbelysningen på hverdage klokken 23.00 og lørdage klokken 01.00:
- Det er livsfarligt at bevæge sig rundt i mørket. Der er mange andre kommuner, der gør det samme. Det kan godt være, at det er lovligt, men det er også moralsk forkasteligt, siger læseren til Licitationen. Det er ikke småpenge, der er tale om, og formanden for parcelhusejernes Landsforening Allan Malskær, understreger over for Licitationen, at "det er galimatias":
- Samfundsøkonomisk må nogen gribe ind fra Folketingets side. Det kommer til at koste rigtig mange ekstra penge og udløser ekstra moms. Tonsvis af gange er det påvist, at der reelt er tale om en ekstra skat for den enkelte parcelhusejer, siger Allan Malskær.
Fælles opgave
Parcelhusejernes formand advarer mod, at den nuværende regering vil skrue de eksisterende regler, hvor der skal gå fire år hen over et kommunevalg fra en kommune beslutter at privatisere vejvedligehold, til det er gældende, tilbage til kun et enkelt år. Vælgerne kan så ikke reagere med deres stemme ved valget.
- Det er en fælles opgave, at der er lys på gader og veje. Kommunerne benytter jo også de private veje, og der er jo ikke noget sted, hvor de kan lægge en "femmer" i en boks og betale for vejlyset. Det må vi være fælles om. Når kommunerne pålægger borgere selv at sørge for veje og belysning er det udtryk for smålighed og spild af penge.
- Ligesom med belysningen er det også med asfalt meget billigere, når man køber ind samlet. I stedet er det nu grundejerforeninger med frivillig arbejdskraft, der skal indgå entreprenøraftaler. Det skal være en kommunal vejafdeling, som har den overordnede planlægning
Fradrag i bloktilskud
Dansk Folkepartis trafikpolitiske ordfører, Kim Christiansen kræver, at gennemfører kommunerne "besparelser", som reelt er ekstra vejvedligeholdelsesskatter for nogle af borgerne, skal det koste i form af reduceret bloktilskud:
- Kommunerne er desværre blevet særdeles kreative i forhold til at undgå at yde borgerne den service, de har krav på. Fristen har hidtil været fire år, og det skal den blive ved med at være. Kommunerne modtager penge fra staten til vedligeholdelse af veje. Disse beløb skal naturligvis reduceres, hvis kommunerne vil snige sig udenom og bedrive kassetænkning.
- Men det skal mødes med omgående sanktioner fra statens side, når borgerne bliver sat i en usikker situation. Et års varsel for overtagelse af en vej efterlader grundejerne i en usikker situation på et ejendomsmarked, hvor priserne i forvejen er faldende. Dermed skubber kommunerne til et vaklende boligmarked, siger Kim Christiansen.