JCB satser på at spare på energien
Britiske JCB er med i front, når det gælder miljøet. Nye motorer lever op til de strengeste krav - uden filter
Motorproduktion er noget som JCB satsede hårdt på for nogle år siden, og med store investeringer, et veltilrettelagt forsknings- og udviklingsprogram, er det lykkedes producenten at komme med i front i rækken af motorproducenter - også når det gælder miljøvenlige motorer.
Medium vægtklasse
JS modellerne er en medium-serie af gravemaskiner på bånd, som nu introduceres med stage III/tier4 Ecomax motorer. der er tale om tre nye modeller, som ud over den nye motor også har fået et større LCD disply i cockpittet, forbedret LiveLink, som er JCBs fortolkning af et informationssystem, hvorfra man på kontoret kan trække stort set elle informationer om maskinens velbefindende og performance.
De tre modeller byder endvidere på et stærkt reduceret støjniveau, og ikke mindst også en brændstofbesparelse på op til ti procent. Det er ikke uvæsentligt at kunne spare ti procent af et års brændstofforbrug på en maskine. Gang det med antallet af maskiner og prisen på dieseloile....
De tre modeller JS115, JS130 and JS145 er de eneste maskiner i denne klasse, der kan møde de skrappe EU-krav til emissioner - og det uden at skulle have et dieselfilter monteret.
Stærkere hydraulik
En del af forklaringen skal findes i forstærkede hydrauliksystemer. Det vil sige at der er monteret yderligere en pumpe på systemet, som giver mere kraft. Dermed kan motoren køre lavere omdrejninger, og samtidig levere mere kraft. Lavere omdrejninger betyder et lavere brændstofforbrug. Sammmen med avanceret elektronisk styring af motorgangen, giver det besparelser og renere udledninger.
En del af teknologien går også på, at man sender dele af udstødningsgasserne tilbage i motoren, for at udnytte den og rense luften yderligere. Bedre styring af køling samt turbo-ladning er også nogle af hemmelighederne.
Bedre design
Det har stor betydning, at maskinen ikke skal arbejde med et dieselfilter. Det betyder nemlig, at man ikke skal sørge for additiver i motor eller dieselolie, og desuden er det lettere at have med at gøre designmæssigt, da motoren fylder langt mindre uden. Dermed er der plads til at maskinføreren fra sit førersæde kan få optimalt udsyn til det arbejde han skal udføre med maskinen.
En nye feature er at føreren selv kan bestemme hvor meget hydraulikflow han vil have til en given opgave. Den nye større LCD-skærm giver føreren et bedre overblik, og dermed noget lettere adgang til at køre maskinen optimalt. Gør han det, viser det sig ret hurtigt på dieselkvitteringen.