23948sdkhjf

Klassikeren løb af med sejren

Det var VW Transporter i seneste 140 hk BlueMotion udgave, der sejrede, da seks varebiler i 1-tons klassen var samlet til en herre-dyst
Hvad skete der lige dér?

Feltets ældste varebilsmodel, VW Transporter, kørte fra alle de nye varebiler i klassen af 1-tons biler i vores sammenligningstest. Men den robuste tysker med den nyeste og smidige 140 hestes BlueMotion teknik begejstrede de fire dommere, der består af entreprenører og håndværkere fra Midtsjælland. Og sejren var suveræn. 21,5 point foran nummer to, Transit.

Det mest interessante er vel, at dens afløser allerede dukker op næste år, så det bliver interessant, hvordan den så bliver modtaget. Men den sidste produktion af en given bilmodel er i reglen den bedste. Så er børnesygdommene luget ud.

Dog har BlueMotion udgaven hidtil kun kunnet fås med 114 hk, så bestykningen med 140 hk er ny.

Til denne test havde vi ellers samlet de fleste af årets nyheder i klassen. Det vil sige de nye Opel Vivaro/Renault Trafic modeller, den nye Mercedes-Benz Vito, den nye Fiat Ducato, der jo blev Årets Varebil 2014 i Danmark i foråret, og så de seneste par års bestseller, Ford Transit Custom.

Ford Transit Custom fik andenpladsen kun 6,5 point foran Vivaro/Trafic – men så var der 11,5 point ned til den allernyeste deltager, Mercedes-Benz Vito, som alle syntes kørte glimrende og havde en flot finish.

Men hjulstøjen fra de ultra lavprofilede dæk på dyre 19 tommer specialfælge var udtalt, og samtidig mente mange af testkørerne, at den var for dyr i den testede udgave. Basisudgaven til 220.000 kroner er dog på niveau med vinderen af testen. Alligevel er der enighed om, at kvalitet koster.

Bilen kom ekspres til vores test mellem to kundearrangementer i det jyske. Og det var godt klaret af importøren. Nok også derfor, at bilet var stylet med de mere end 20.000 kroner dyre fælge og dæk.

Meget for pengene

Sidstepladsen gik til Fiat Ducato. Mest fordi den virkede lidt stor i forhold til de andre biler i testen. Men man får ekstremt meget for de 180.000 kroner, som den koster – endda proppet med udstyr og med en opdateret og meget smidig 2,3 liters turbodiesel motor.

Men motoren støjede ifølge dommerne lidt for meget, men den hører jo også til en halv klasse højere oppe. Den store kasse virker også mere vindfølsom og det er klart sværere at komme ind bag rattet i den store bil.

Der var bred enighed om, at Vivaro/Trafic kørte godt med en kvik 120 hestes biturbomotor. Bilen er fortsat noget kompakt, men der er god plads og kørestillingen er god. Kun spejlene syntes vores testkørere ikke om. Til gengæld er vidvinkelspejlet i højre solskærm smart fordi det fanger de bløde trafikanter på siden af bilen.

Bedste kørestilling har Transporter efterfulgt af Mercedes og tvillingerne fra Opel og Renault. Sæderne i Vito er fremragende – instrumenteringen dog lidt kedelig. Der er ikke så mange smarte detaljer så som i-Pad holder på instrumentbordet som i de andre nyheder. Men Mercedes vil ikke have man skal køre og arbejde med iPad på én gang – derfor er det fravalgt.

Smidige og vakse

Mester Tidendes testkører-panel består af entreprenører og håndværkere, der kører med deres biler og entreprenørmaskiner dagligt. De forstår, hvad der hører til godt "værktøj" – og her hører bilen også til.

Denne gang var der fire mand, som minutiøst gennemgik hver bil efter Mester Tidendes nyudviklede skema med 15 punkter. Der var ikke enighed om, hvor mange point, bilerne skulle have, men alle kunne lide Transporteren, der fik to første- og to andenpladser. Vito fik som Transit en førsteplads, mens Fiat fik en enkelt andenplads – ligesom Vivaro/Trafic.

Testen foregik i omegnen af Osted nær Roskilde på Midtsjælland, hvor der blandt andet var indlagt en obligatorisk rute på 15 km med flere stigninger, så trækkraften kunne testes. Her er Ducatos 2,3 liters maskine helt imponerende – trækker rent i sjette gear fra 50 km/t - men også Transporter gør det godt. Flere manglede smidighed med kørsel i højt gear med lav fart. Gearene skal bruges i både Vito og Vivaro/Trafic og i Transit.

Vil man køre sporty er Transit Connect fortsat i spidsen i feltet. Transporter er måske lidt mere tung i det og Ducato lige stor nok til narrestreger. Vito er nok lidt mere sporty end Vivaro/Trafic. Men skal det være sjovt, så er Ford suveræn.

Læsset med 800 kg

Til testen lånte vi ballast i form af big-bags med sand/grus/mørtel af Stark i Osted. Hver bil blev med læsset med cirka 800 kg. Der er stor forskel på, hvor stor nyttelast, der er i de testede biler - fra 800 kg i Transit til over 1.300 kg i Vito i den testede 114-udgave.

De læssede biler gav testkørerne et godt indtryk af bilens køregenskaber ligesom selve læsse- og losse-proceduren betyder noget i forhold til pointgivningen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141