23948sdkhjf

Trafikken i tunnel - og åen ud af røret

Københavns Kommune sætter gang i undersøgelse af, om visionært projekt overhovedet kan lade sig gøre
Kan man lægge trafikken fra en af Københavns mest trafikerede veje i tunnel, skabe et nyt grønt byrum på overfladen og kombinere det med skybrudssikring?

Det er i det mindste visionen i Københavns Kommune, der nu går i gang med forundersøgelse af, om det overhovedet kan lade sig gøre. Og hvis det kan, så skal der konkrete forslag på bordet.

Der er tale om Åboulevard, der som en central trafikåre fører trafik fra den nordlige omegn lige ind i centrum.

Københavns Kommune har netop udbudt en konkurrence om mulighederne for at etablere en trafiktunnel under Åboulevard samt om, hvordan den rørlagte Ladegårdså kan frilægges og indrettes, så den kan transportere skybrudsvand på overfladen, eller hvor der kan inkluderes brug af trafiktunnelen som magasineringskapacitet.

Åbne sår på Nørrebro

- Det lidt paradoksalt at både Åboulevard og Bispeengbuen har fået poetiske navne, for begge veje fungerer mere som barrierer eller ligefrem åbne sår på Nørrebro. Åboulevard er Københavns mest trafikerede vej, og derfor er beboerne i området plaget af både støj og luftforurening. Min vision for København er en by med mere fokus på livskvalitet. Det kræver, at vi reducerer generne fra trafikken og skaber flere gode grønne områder til københavnerne, siger trafik- og miljøborgmester Morten Kabell (EL).

- I dag er åen gravet ned for at give plads til biler. Det er en helt forkert prioritering og passer ikke til en moderne storby. Vi skal have sendt bilerne på Åboulevard under jorden, så åen igen kan komme til at flyde frit på gadeplan og udgøre livsnerven i et nyt grønt område på Nørrebro. Projektet vil samtidig blive en vigtig brik i vores arbejde med at håndtere de stadig flere skybrud, København vil blive ramt af de kommende år. Projektet kan lyde meget ambitiøst. Men andre storbyer som Madrid og Seoul har allerede vist, at det kan lade sig gøre, siger Morten Kabell.

Konsekvenser belyses

Kommunen vil med sin forundersøgelse have en realistisk vurdering af og forslag til, hvordan transport af skybrudsvand på overfladen kan kombineres med anlæggets øvrige funktioner med trafik og byrum.

Også den trafikale løsning med vejen lagt i tunnel og konsekvenserne heraf skal belyses. Det handler blandt andet om mulige linjeføringer, til- og frakørsler, krydsningsmuligheder, kollektiv trafik, cykeltrafik, fodgængere, sikkerhed, støj og luftforurening.

Den konkrete udformning af byrummet eller åparken vil først ske i en senere fase, men kommunen ønsker i forbindelse med sin forundersøgelse en overordnet vurdering af mulighederne.

Kommunen ønsker også belyst såvel anlægs- som driftsøkonomi for de forskellige muligheder og konstruktioner.

I første omgang skal interesserede arkitekter, rådgivere, byplanlæggere og hvem der ellers kan tænkes at ville være med anmode om deltagelse senest 5. december.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109