Organisation ønsker retfærdige vejafgifter
Debatten om vejafgifter er præget af en række misforståelser, mener Dansk Erhverv.
Han henviser til en ny rapport fra tænketanken Kraka, der gennemgår nogle af fordelene ved ordningen, men også peger på, at der er behov for en længere implementeringsfase.
- Vi er enige i, at dette skal forberedes grundigt. Hvis vi gør det rigtigt, vil bilerne skulle betale efter, hvor meget de udleder, hvor langt de kører, hvornår de kører, og hvor de kører. Dermed kan vi afskaffe de nuværende noget primitive og gammeldags afgifter, der ikke virker optimalt, siger Jesper Højte Stenbæk.
Udlændinge må betale for slid
Samtidig vil udenlandske biler på danske veje komme til at betale for deres slid på infrastrukturen.
- Det er rimeligt at de, der slider på vejene også betaler for dem, men det er ikke rimeligt, at danske bilister betaler mere end i dag. Statens provenu på bilafgifter var sidste år over 40 milliarder kroner. Det er noget mere, end vejene koster, siger Jesper Højte Stenbæk.
Samtidig understreger han, at driftsomkostningerne ved et vejafgiftsystem er høje. Tyskland har et system, hvor lastbiler betaler kilometerafgift baseret på satellitdata. Omkostningerne ved drift af systemet er over 20 procent af indtægterne.